Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Première: Ford Explorer, elektrische Amerikaan met Duitse roots (2023)

Ford rijdt de elektrische Explorer het toneel op. Die is meteen herkenbaar als Amerikaan, maar deelt eigenlijk zijn fundamenten met een Europeaan: de Volkswagen ID.4.

Ford staat voor een stevige metamorfose. Het merk met de blauwe ovaal sloeg eerder al de handen in elkaar met Volkswagen, met onder meer de nieuwe Ranger en Amarok, die technisch aan elkaar verwant zijn. Binnenkort wordt het Ford-gamma ook grondig door elkaar geschud: Europese sterkhouders als de Focus en de Fiesta verdwijnen en zullen plaats maken voor Amerikaanse inspiratie in de vorm van – hoe kan het ook anders? - SUV’s.

Ford Explorer (2023) statisch, vooraanzicht

Gelinkt aan ID.4

Deze Explorer is daar alvast de wegbereider van. Hij heeft voor alle duidelijkheid niets te maken met de grote hybride Explorer met V6 die Ford bij ons verkoopt, maar is een formaat kleiner. De minder dan 4,5 meter lange nieuwe Explorer deelt zijn fundamenten overigens niet met een Amerikaans model, maar wel met een elektrisch model uit de Volkswagen-groep. Jawel, deze Explorer staat dus net als de VW ID.4 op het MEB-platform uit Wolfsburg.

Visueel zie je daar alvast niets van, want op de kenmerkende gordellijn na vaart deze Explorer zijn eigen koers. Ford kiest voor een futuristische, Amerikaans getinte SUV-stijl en voor velgmaten van 19 tot 21 duim. Op de karakteristieke gesloten grille na is aan de buitenkant ook amper te zien dat het om een elektrische auto gaat, hoewel Ford een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt belooft.

Ford Explorer (2023) statisch, achteraanzicht

Geen gebrek aan opbergruimte

Ook binnenin is de link met Volkswagen alleen duidelijk in de vorm van de deurpanelen en in sommige bedieningsorganen. Verder kiest Ford voor zijn eigen SYNC Move-infotainmentsysteem met beweegbaar touchscreen van 15 duim, waarachter een opbergvak verborgen zit. Aan opbergruimte alleszins geen gebrek: de middenconsole herbergt nog 17 liter aan opbergruimte, de koffer zou goed moeten zijn voor zo’n 470 liter. Met standaard zetel- en stuurverwarming en een massagefunctie voor de bestuurderszetel is ook de standaarduitrusting volledig te noemen.

Over de aandrijflijn houdt Ford de lippen nog stijf op elkaar, behalve dat deze elektrische Explorer er met achter- en vierwielaandrijving komt. Voorlopig zijn er drie vermogensversies bevestigd: 170 pk, 286 pk en 340 pk. Voor het rijbereik mikt Ford op zo’n 500 kilometer. Later dit jaar worden de bestellingen van deze elektrische Explorer geopend. Ford geeft alvast een startprijs mee van minder dan 45.000 euro.

Ford Explorer (2023) interieur

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer