Ford staat voor een stevige metamorfose. Het merk met de blauwe ovaal sloeg eerder al de handen in elkaar met Volkswagen, met onder meer de nieuwe Ranger en Amarok, die technisch aan elkaar verwant zijn. Binnenkort wordt het Ford-gamma ook grondig door elkaar geschud: Europese sterkhouders als de Focus en de Fiesta verdwijnen en zullen plaats maken voor Amerikaanse inspiratie in de vorm van – hoe kan het ook anders? - SUV’s.
Gelinkt aan ID.4
Deze Explorer is daar alvast de wegbereider van. Hij heeft voor alle duidelijkheid niets te maken met de grote hybride Explorer met V6 die Ford bij ons verkoopt, maar is een formaat kleiner. De minder dan 4,5 meter lange nieuwe Explorer deelt zijn fundamenten overigens niet met een Amerikaans model, maar wel met een elektrisch model uit de Volkswagen-groep. Jawel, deze Explorer staat dus net als de VW ID.4 op het MEB-platform uit Wolfsburg.
Visueel zie je daar alvast niets van, want op de kenmerkende gordellijn na vaart deze Explorer zijn eigen koers. Ford kiest voor een futuristische, Amerikaans getinte SUV-stijl en voor velgmaten van 19 tot 21 duim. Op de karakteristieke gesloten grille na is aan de buitenkant ook amper te zien dat het om een elektrische auto gaat, hoewel Ford een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt belooft.
Geen gebrek aan opbergruimte
Ook binnenin is de link met Volkswagen alleen duidelijk in de vorm van de deurpanelen en in sommige bedieningsorganen. Verder kiest Ford voor zijn eigen SYNC Move-infotainmentsysteem met beweegbaar touchscreen van 15 duim, waarachter een opbergvak verborgen zit. Aan opbergruimte alleszins geen gebrek: de middenconsole herbergt nog 17 liter aan opbergruimte, de koffer zou goed moeten zijn voor zo’n 470 liter. Met standaard zetel- en stuurverwarming en een massagefunctie voor de bestuurderszetel is ook de standaarduitrusting volledig te noemen.
Over de aandrijflijn houdt Ford de lippen nog stijf op elkaar, behalve dat deze elektrische Explorer er met achter- en vierwielaandrijving komt. Voorlopig zijn er drie vermogensversies bevestigd: 170 pk, 286 pk en 340 pk. Voor het rijbereik mikt Ford op zo’n 500 kilometer. Later dit jaar worden de bestellingen van deze elektrische Explorer geopend. Ford geeft alvast een startprijs mee van minder dan 45.000 euro.