Wie a zegt, moet b zeggen, oftewel wie SUV zegt, moet coupé-SUV zeggen. Bij Mercedes is dat het geval voor de GLE en de GLE Coupé, en voor de tweede keer op rij voor de compactere GLC en GLC Coupé. Die laatste maakt nu zijn grote debuut, zo’n negen maanden na de technisch identieke GLC. Je weet dus meteen wat je mag verwachten, al is daar niets mis mee: de vorige generatie GLC Coupé mochten ze in Stuttgart gerust een schot in de roos noemen.
Andere cijfers
De schuinere daklijn levert deze Mercedes GLC Coupé in de eerste plaats andere cijfers op. Te beginnen met een verbeterde stroomlijn: vergeleken met de gewone GLC doet deze Coupé iets beter, en pakt hij uit met een waarde van 0,27 (0,29 voor de GLC). De vorige GLC Coupé had een stroomlijn van 0,30. Met een lengte van 4,76 meter is deze GLC Coupé daarnaast 4 centimeter langer dan de gewone GLC, een verschil dat integraal aan de andere bumpers toe te schrijven is.
Ook binnenin lopen de verschillen voort: het koffervolume bedraagt bijvoorbeeld 545 liter, tegenover 620 liter in de gewone GLC. Dat is flink minder, maar weliswaar meer dan de vorige generatie van de Coupé, die het met 500 liter stelde. De hoofdruimte op de achterbank is in deze GLC Coupé uiteraard eveneens wat minder, maar op de voorste rij vallen de parallellen met de gewone GLC niet te ontkennen. De bestuurderspost wordt zelfs integraal overgeheveld, met hetzelfde 11,9 duim grote rechtopstaande display voor het infotainment en de bediening van de klimaatregeling, en het 12,3 duim grote instrumentendisplay.
Motoren
Onder de motorkap biedt Mercedes een aanbod aan milde hybride benzine- en dieselviercilinders met riemaangedreven starter-generator en 48-voltsysteem. Al die motoren drijven standaard de vier wielen aan. De GLC 200 4Matic vormt de instapmotor aan benzinekant, met 204 pk sterke 2.0-viercilinder, terwijl de GLC 300 4Matic 258 pk uit dezelfde vierpitter haalt. Het dieselaanbod wordt gevormd door de GLC 220 d 4Matic (2.0-viercilinder van 197 pk) en de GLC 300 d 4Matic (2.0-viercilinder van 269 pk).
Plug-inhybrides mogen uiteraard niet ontbreken – en zullen bij ons zelfs het belangrijkste onderdeel van het motoraanbod vormen. Er zijn drie versies in totaal, twee op benzine en een op diesel. Alle drie koppelen ze een 2.0-viercilinder aan een elektromotor van 100 kW (136 pk) en een batterij van 31,2 kWh. De GLC 300 e 4Matic (11-15 g/km CO2 – 0,5-0,6 l/100 km WLTP) heeft daardoor een systeemvermogen van 313 pk en een WLTP-rijbereik tot 131 kilometer. De GLC 400 e 4Matic (11-15 g/km CO2 – 0,5-0,6 l/100 km WLTP) is 381 pk sterk en moet eveneens 131 kilometer op een volle lading halen. De GLC 300 de 4Matic (10-13 g/km CO2 – 0,4-0,5 l/100 km WLTP) geeft tot slot 335 pk en een maximaal WLTP-rijbereik van 130 kilometer op.