Een gewone – nu ja – BMW M5 haalt 550 pk uit zijn 4.4 V8 biturbomotor. Maar omdat je maar één keer dertig wordt, mocht de kraan wat verder open. Naast 600 pk klimt ook de trekkracht van 680 Nm naar 700 Nm.
Hij haalt zo 100 in 3,9 seconden waar de gewone M5 4,3 seconden nodig heeft. Wel moet hij nog steeds de Mercedes E AMG voor zich dulden, die dankzij vierwielaandrijving maar 3,6 seconden nodig heeft. De top blijft bij 250 km/u, maar wie bijlegt voor het M Drivers Package mag tot 305 km/u gaan. BMW geeft 9,9 l/100 km op als gemiddeld verbruik.
De '30 jaar M5' krijgt een strakker onderstel met zijn standaard Competition pakket. Dat brengt hem ook 1 cm lager tegen de weg. Hij krijgt tweetonige 20duims-velgen. In het interieur duiken leder/alcantara stoelen op. Harmann-Kardon en Bang&Olufsen zorgen voor sterkere audio-opties. De prijs is nog niet bekend. (mh)