Met de Brera en Spider heeft Alfa Romeo een bloedstollende coupé en uitdagende cabrio in haar gamma. Maar beide auto´s kampen met een probleem; ze zijn te zwaar. Ook tijdens onze rij-impressie met de Brera 3.2 V6 concludeerden wij deze veelgehoorde klacht. De Brera mist daardoor een stukje snelheidssensatie en de prestaties van de krachtige V6 komen niet tot hun recht. Reden genoeg voor Alfa Romeo om de Brera en Spider onderhuids te verbeteren.
Gewichtsbesparing
De facelift heeft dan ook voornamelijk een technisch karakter. De lichtmetalen wielen, voorwielophanging, stabilisatiestang en remklauwen werden gewijzigd en vervangen door lichtere exemplaren. Exacte specificaties geeft Alfa Romeo niet op, maar volgens de fabrikant levert het een aanzienlijke gewichtsbesparing op. Tegelijkertijd worden de Brera en Spider standaard geleverd met het Q2-differentieel. Dit sperdifferentieel verdeelt de aandrijfkrachten tussen het linker- en rechtervoorwiel. Het werkt elektronisch en zorgt ervoor dat het wiel met de meeste grip ook de meeste aandrijfkrachten krijgt. De wegligging verbetert hierdoor sterk en ook op hoge snelheden kunnen bochten probleemloos worden genomen. Dankzij dit systeem kunnen de Brera en Spider V6 nu ook leverbaar worden met enkel voorwielaandrijving waardoor het gewicht verder wordt gereduceerd.
Verbeterd interieur
Om de update compleet te maken is ook het interieur in detail gewijzigd. We zien een gewijzigd instrumentarium, een aangepast navigatiesysteem en sportievere pedalen. Ook het aanbod aan sierstrips op het dashboard is uitgebreid (onder meer carbon en aluminium) en de achterklep is voortaan te openen met een druk op het Alfa-logo. Tot slot zijn beide modellen vanaf heden leverbaar in Ice White en met nieuwe 18 inch lichtmetalen wielen.
Meer succes?
Net als bij de vernieuwde Alfa 159 en 159 Sportwagon hoopt Alfa met deze afslankkuur en de toevoeging van het Q2-differentieel de Brera en Spider hoger in de verkoopstatistieken te stuwen. Concurrenten als de Audi TT en BMW Z4 doen het immers sinds jaar en dag geweldig goed in dit segment.