Wat een dik ding zeg, die Mito GTA! Alfa meldt dat al het spoilerwerk een duidelijke functie heeft. De gapende luchtinlaten van de nieuwe voorbumper moeten de motor sneller en beter van zuurstof voorzien. Verder naar achter duidt alles op het verbeteren van de luchtstroom langs, over en onder de auto. De diffuser is dan ook hoogst indrukwekkend. Als een stel naverbranders monden de twee vuistdikke uitlaatpijpen de wereld in. Het geheel staat op 19 inch lichtmetaal. Ze passen door de met 20 mm verlaagde carrosserie nog nog maar net in de verbrede wielkasten. Een uiterst serieuze bedoeling deze Mito GTA Concept.
Op dieet Zoals gebruikelijk gaan de 'Gran Turismo Alleggererito' modellen bij Alfa Romeo op dieet om het wagengewicht naar beneden te brengen. Dit komt niet alleen de pk/gewichtverhouding ten goede maar ook de handling van de auto. Bij de Mito GTA is de dakspoiler, het dak en de spiegelkappen opgetrokken uit carbon en het remsysteem, de ophanging en sommige delen van het chassis is vervaardigd van aluminium. Hoeveel kilo's minder de Mito GTA hoeft mee te slepen wordt niet vermeld, maar moeite zullen de 240 pk's niet hebben om de auto in beweging te brengen. Helaas is het ook nog wachten op de acceleratiecijfers. De cilinderinhoud van de motor bedraagt slechts 1.75 liter dat zijn hoge vermogen door middel van turbodruk, variabele kleptiming (VVT), directe benzine-inspuiting en een aangepast motormanagementsysteem kan leveren. Alfa roept overigens steevast dat het om een 1.8 liter krachtbron gaat.
Rollbar Die schreeuwerigheid wordt naar binnen doorgetrokken. Beelden zijn hiervan nog niet, maar Alfa belooft ons twee flinke kuipstoelen die samen met de vierpuntgordels de vooste inzittenden stevig op hun plek houden. Helemaal 'racy' is de rollbar achterin. Hier zijn ook opbergvakken te vinden voor een racehelm of brandblusser mocht je intenties hebben om een keer het circuit op te gaan. Afwerking is er in de vorm van alcantara (voetcompartiment en hemelbekleding) en aluminium plaatwerk met rubberen inlegstukken als vloerbedekking. Van aluminium zijn ook de voetpedalen en de ventilatieroosters.
Adaptieve schokdemping Om het geweld bij zo'n compacte auto fatsoenlijk op de weg te brengen is het chassis aangepast en is de ophanging stugger. De besturingkrachtiging is 'zwaarder' dan bij de minder bedeelde Mito's waardoor de communicatie met de voorwielen gevoeliger is. Ook het D.N.A. systeem kreeg een upgrade. Deze is meer afgestemd op een agressievere smaak van de GTA en voor de eerste maal voorzien van adaptieve demping (Advanced Damper Control). Details hiervan ontbreken nog, maar daar op hoeven we niet lang te wachten. Volgende week stelt Alfa de Mito GTA voor op de Autosalon van Genève.