In de afgelopen tien jaar wist Audi maar liefst acht keer de winst in de koningsklasse LMP1 van de 24 Uren van Le Mans binnen te slepen. De laatste jaren wist Peugeot het Audi bijzonder moeilijk te maken, maar uiteindelijk waren het toch de Duitsers die op het hoogste podium stonden. Aston Martin deed met de DBR9 erg goede zaken in de GT1-klasse en wist deze de afgelopen twee edities op haar naam te schrijven. Maar dit jaar zal Aston Martin haar titel in de GT1-klasse niet gaan verdedigen. De Le Mans ambities zijn gegroeid. Dit jaar wil het Aston Martin Racing Works de LMP1-titel terug naar Groot-Brittanië brengen. Als dat gebeurt zal het precies vijftig jaar geleden zijn dat Aston Martin voor het laatst de LMP1-beker naar huis mocht nemen. In 1959 wist legendarisch coureur Caroll Shelby en Roy Salvadori dit voor het Aston Martin Team te realiseren. Toen in een DBR1.
Twee bolides Aston Martin is momenteel bezig de laatste preparatiewerkzaamheden te verrichten aan de twee Works LMP1-bolides. Deze zullen de strijd aangaan tegen de Audi R10 en Peugeot 908 en zijn gebaseerd op Charouz Racing System Lola wagens van 2008. Terwijl de Audi en Peugeot bolides worden voortgestuwd door een heuse dieselkrachtbron, wordt de krachtlevering van de Aston Martin Racing Works LMP1's verzorgd door een V12 welke uitsluitend benzine lust. Deze motor is afkomstig uit de DBR9 waarmee de GT1-titel in 2007 en 2008 werd binnengesleept. Beide Works LMP1's dragen de oranje/blauwe huiskleuren van Gulf Oil, een partner die Aston Martin in het verleden vaker heeft ondersteund in de racerij.
Rijders Aston Martin zet coureurs Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke in om die felbegeerde Le Mans LMP1-beker in de wacht te slepen. Ook Darren Turner - die onder andere de afgelopen twee jaar de DBR9 bestuurde - wordt aan de equipe toegevoegd. Harold Primat zal het Aston Martin Racing Team voor de eerste maal ondersteunen en het rijdersteam completeren. De 24 Uren van Le Mans start dit jaar in de weekend van 13 en 14 juni.