Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Aston Martin V12 Vantage – De krachtigste en snelste ooit

Met de Aston Martin V12 Vantage lanceert Aston Martin de meest snelle en krachtige Vantage ooit. Om die titel te mogen dragen werd er een 6.0 liter V12 in het vooronder van de Vantage gelepeld. Ruim 500 pk wordt er daardoor op de achterwielen losgelaten en dat zorgt voor superieure prestaties.

Het is eigenlijk geen verrassing dat de V12 Vantage gepresenteerd wordt. Eind 2007 werd ons namelijk al een voorproefje gegund in de vorm van de V12 Vantage Concept. Zoals we van Aston Martin inmiddels gewend zijn is de conceptcar nauwelijks aangepast om tot productiemodel te worden omgebouwd. En terecht ook!

Ruim 500 pk Aston Martin laat trots weten dat deze V12 Vantage de snelste en krachtigste Vantage is die men ooit (in serieproductie) heeft gebouwd. Om dat te realiseren was er wel een uitdaging voor handen. Want hoe bouw je een twaalfcilinder in op de plaats waar normaal gesproken ´slechts´ een V8 ligt. In Gaydon draaiden ze daar hun hand niet voor om en de compleet met de hand gebouwde V12 werd erin gehangen. Op papier nu al een succes, want met 517 pk en 570 Nm weet de V12 Vantage je in 4,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te doen accelereren. De topsnelheid is met 305 km/h al even onbescheiden.

Vorm volgt functie De buitenafmetingen van de V8 Vantage zijn ongemoeid gelaten, maar qua design werd er wel het nodige aangepast. Aston Martin claimt dat in dit geval ´vorm volgt functie´ op gaat. Als bijkomend voordeel heeft de auto ook nóg meer aanzien gekregen. We zien onder meer een gewijzigde voorbumper met speciale luchtinlaten voor de koeling van de remmen. Ook in de motorkap zijn koelopeningen opgenomen en onder de portieren zijn forse zijskirts gemonteerd. De achterzijde is met de dikke spoilerlip op de achterklep en de extra agressieve bumper eveneens niet onaangetast gelaten. De ingenieurs laten daarbij weten dat er veel is gekeken naar Aston Martin´s activiteiten op het circuit. Onder meer de Vantage N24 racebolide is veelvuldig als voorbeeld gebruikt. Behalve dat heeft men vele tientallen rondes gemaakt op de Nürburgring.

Gewichtsbesparing Met een wagengewicht van 1.680 kg is de V12 Vantage ´slechts´ 100 kg zwaarder dan zijn achtcilinder broertje. Het veelvuldige gebruik van carbon en kevlar, maar ook speciale 19 inch lichtmetalen wielen beperken het toegenomen gewicht zoveel mogelijk. Dat komt de prestaties uiteraard alleen maar ten goede. Dat moet ook wel want Aston Martin claimt met de V12 Vantage een andere doelgroep aan te spreken. De wat meer pure rijder die volledig zijn focus legt op prestaties, maar er ook dagelijks mee uit de voeten kan. Speciaal voor dat soort mensen is er de Sport-knop. Wie die knop activeert zal merken dat het gaspedaal veel alerter reageert en het sportuitlaatsysteem volledig open gaat. Heerlijk! Bij puur rijden hoort een handbak, de V12 Vantage is dan ook enkel leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Keramische remschijven, een 51:49 gewichtsverdeling en aangepaste achtervering dragen stuk voor stuk bij aan z´n karakter. Luxueus Enkel puur rijplezier kan de V12 Vantage niet worden toegeschreven. Hij beschikt namelijk ook over de meest luxueuze voorzieningen die we ons kunnen indenken voor een sportauto. Elektrische verstelling van spiegels en stoelen, climate control, cruise control, een Hard Disk Drive met navigatiesysteem, een dimmende binnenspiegel en een uitgebreid audiosysteem moeten het de inzittenden aangenaam maken tijdens een langere reis.

Gelimiteerde productie In het derde kwartaal van 2009 zal Aston Martin de productie van de V12 Vantage opstarten. Om de auto in aantallen net zo exclusief te houden als qua specificaties worden er op jaarbasis maximaal 300 - 500 stuks van gebouwd. Zijn werelddebuut staat gepland voor het Autosalon van Genève.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer