Eigenlijk was de introductie van de Vantage V8 in 2005 een slimme zet. Hij bracht Aston Martin een betaalbare concurrent voor de Porsche 911. De Vantage V12 bood klanten dan weer een surplus, voor als het wat meer mocht zijn. En nu is er dus de V12 S.
Die ziet er om te beginnen lichtjes anders uit. Hij krijgt een radiatorrooster uit carbon, net als de onlangs getoonde CC 100. Ook de diffusor is gewijzigd en geeft meer druk op de achteras. In optie kan je voor twee tinten lak kiezen. Zo kunnen de voetballers meteen hun clubliefde op straat etaleren.
Bijna 600 pk
De 6.0 V12 kreeg een nieuwe motorsturing van Bosch, en is op slag 56 paarden rijden. Zo komt de V12 S uit op 573 pk en 620 Nm, wat ook 50 Nm meer is. De exacte tijd is nog niet bekend, maar Aston verwacht dat de 1.666 kilogram zware Vantage V12 S in minder dan 4 seconden aan 100 staat. Een geautomatiseerde zevenbak maakt een hogere topsnelheid mogelijk. We spreken nu over 330 km/u. De keuze om ook volautomatisch te kunnen schakelen is vooral ingevoerd om de klanten in China en de VS een plezier te doen.
Racemonster
De V12 S wil vooral op het circuit kunnen uitblinken. Hij kreeg een aangepaste onderstel-setting. Naast een normale en een sportieve set-up, heeft hij ook een track-instelling die met een druk op de knop de meest sportieve motormapping, de snelste schakeltijden en hardere demping selecteert. Ook de klank wordt ‘liberaler’. Brembo zorgde voor keramische remmen, hij beschikt over een lichtgewicht uitlaat en het ESP kan in twee trappen worden uitgeschakeld. Carbon en alcantara domineren het interieur.
Reken maar op meer dan 170.000 euro voor de Vantage V12 S. Maar je kan nog even sparen, hij is pas tegen het einde van dit jaar te bestellen. (mh)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Aston Martin Vantage
Klik hier en zoek uw occasie Aston Martin Vantage tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Aston Martin Vantage, en een selectie van tweedehandse