Waarschijnlijk zal de RS1 uiteindelijk wel wat beschaafder uitvallen dan deze A1 Clubsport Quattro, specifiek bedoeld om een leger aan tuningfans te doen kwijlen. Daarvoor ontwikkelde Audi een overbemeten dakvleugel, en luchthappers in de voorbumper en in de motorkap die aan de quattro-rallywagens van weleer doen denken. Het rode streepje onder de dagrijlichten, lijkt op bloeddoorlopen ogen. Het dak, de wielkasten en de zijspiegels zijn uit carbon vervaardigd.
2.5 turbo
De sportieve looks zijn niet louter uiterlijk vertoon. Audi heeft de 2.5 vijfcilinder uit de TT RS en de RS 3 uit de rekken geplukt en wat bewerkt. 503 pk en 660 Nm zijn het rsultaat. Vierwielaandrijving is geen overbodige luxe. En als in een echte racewagen komt de uitlaat zijdelings piepen.
Bliksemsnel
Door de gewichtsbesparende maatregelen – de A1 weegt maximaal 1,4 ton – moet het ding als een speer gaan. Audi voorspelt een 0 tot 100 in 3,7 seconden, in 10,9 seconden staat hij aan 200, maar aan 250 km/u is de pret voorbij.
Veel hoop op productie moeten we niet koesteren, maar enkele elementen kunnen het wel tot de accessoirelijst schoppen. En natuurlijk zal de RS 1 volgend jaar hier wel enkele elementen van overnemen. Maar niet de motor. Dat zou een 2.0 turbobenzine worden met 220 pk en vierwielaandrijving. (mh/sps)