Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Audi A1 Metroproject quattro concept – Audi A1 Metroproject quattro concept

Op de Tokyo Motor Show onthult Audi de A1 Metroproject quattro concept. De kleine conceptcar is de voorbode van de Audi A1 die eind 2009 in productie zal gaan. Met de A1 wil Audi de aanval openen op de Mini en de Fiat 500.

De conceptcar die in Tokyo wordt gepresenteerd is voorzien van hybridetechniek.
Het is al lang geen publiek geheim meer dat Audi werkt aan een concurrent voor de Mini. Michael Dick - Audi´s Technical Development topman - kondigde eerder al aan dat de A1 eind 2009 op de markt zal komen. Bovendien liet hij weten dat de auto mannelijker en sportiever zal ogen dan de Mini van aartsrivaal BMW. Dat dit inderdaad zo is kunnen wij nu bevestigen met het uitlekken van deze eerste foto´s en wat officiële informatie.

Duidelijk voorbode van de productie A1

De A1 Metroproject quattro concept zal in Tokyo één van de grote publiekstrekkers zijn. De auto is officieel nog een conceptcar, maar het model is een duidelijke voorbode van het productiemodel dat in 2009 op de markt komt. We zien de nieuwe designstijl die Audi met de A5 en nieuwe A4 is ingeslagen. De grote single frame grille is uiteraard weer beeldbepalend, maar ook de koplampen mogen er zijn. Aan de achterzijde herkennen we kenmerken van de Audi Cross Coupé concept.

Sportief interieur

Het interieur is strak en tegelijkertijd sportief. Het doet wat denken aan het binnenste van de TT. Dat komt vooral door het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel en de ronde luchtroosters. De vier inzittenden beschikken in de A1 Metroproject concept elk over een eigen stoel.

Hybride

Onder de motorkap ligt een 1.4 TFSI motor die goed is voor een vermogen van 150 pk. De motor drijft via de S-tronic versnellingsbak (gelijk aan de DSG van Volkswagen) de voorwielen aan. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 30 kW. De A1 is daarmee een hybride en kan zelfs 100 km rijden op enkel de elektromotor. Het gemiddelde verbruik van 4,9 l/100 km maakt de A1 tot één van de meest zuinige benzineauto's van dit moment en ook de CO2-uitstoot van 112 g/km is keurig. Ondanks dit zuinige karakter weet de A1 spannende prestaties te noteren. De 0-100 km/h sprint verloopt in 7,8 seconden en de topsnelheid ligt net boven de 200 km/h.

Volgende week meer informatie

Volgende week zal Audi de A1 Metroproject quattro concept officieel onthullen op de Tokyo Motor Show. Met deze conceptcar moeten we alvast worden opgewarmd voor de presentatie van het productiemodel dat eind 2009 leverbaar zal worden. Mini mag zich alvast zorgen gaan maken!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer