Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Audi A3 TDI clubsport quattro – Audi A3 TDI clubsport quattro

Audi presenteert tijdens de Wörtherseetour - een jaarlijks terugkerend evenement van Audi en Volkswagen - de Audi A3 TDI clubsport quattro. De supersportieve Audi A3 TDI Clubsport heeft de uiterlijke kenmerken van een raceauto.

Onder de motorkap ligt een 224 pk sterke versie van de 2.0 liter TDI-motor. Dat levert – zeker voor een diesel – spectaculaire prestaties op. Elk jaar komen Audi- en Volkswagen-liefhebbers uit de gehele wereld samen aan de Wörthersee in de Oostenrijkse provincie Karintie. Het evenement staat geheel in het teken van beide Duitse autofabrikanten, en dat trekt liefhebbers. Reden genoeg voor de fabrikanten om de vele tienduizenden liefhebbers te verrassen. Vorig jaar presenteerde Audi hier dan ook de TT Clubsport quattro, een conceptcar die zoals het er nu op lijkt ook nog eens in productie gaat. Volkswagen pakte vorig jaar groots uit met de door een W12 aangedreven Golf GTI W12-650 Concept. Dit jaar is het de A3 TDI clubsport quattro die bij Audi zijn werelddebuut beleefd.

Indrukwekkend uiterlijk De Audi A3 TDI clubsport quattro is weliswaar gebaseerd op de vernieuwde A3, maar zijn proporties zijn compleet anders. Hij is langer (+4 cm), breder (+6 cm) en lager (- 3,6 cm) dan de normale A3. De vergrote spoorbreedtes (vóór: + 3,4 cm, achter: + 4,6 centimeter) maken hem extra indrukwekkend. De toegenomen afmetingen zijn grotendeels te verklaren door de stoere body. De A3 TDI clubsport heeft namelijk de looks van een racewagen. Neem bijvoorbeeld de achterspoiler in DTM-look, de geschroefde wielkastverbreders en de indrukwekkende voorspoiler. De grote 8 die op diverrse plaatsen is terug te zien refereert aan het jaartal van presentatie. Het kleurenschema moet overigens refereren aan de Oostenrijkse vlag. In het interieur zien we eveneens een en al sportiviteit. Het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel, het vele aluminium en onder meer de pookknop uit de Audi R8. Het sportieve meubilair vóór en achterin moet garant staat voor ruim voldoende zijdelingse steun.

2.0 TDI met 224 pk De 2.0 TDI van de Audi A3 TDI clubsport quattro levert een maximaal vermogen van 224 pk (113,8 pk/liter) en een koppel van 450 Nm. Daarmee sprint de 1.475 kilo zware auto in 6,6 seconden van 0-100 km/h en is een topsnelheid van 240 km/h mogelijk. Dankzij het speciaal ontwikkelde uitlaatsysteem brengt hij volgens Audi een 'indrukwekkend' geluid voort. Via een handgeschakelde zesbak van magnesium wordt het vermogen op alle vier de wielen overgebracht.

Audi drive select - sportiviteit of comfort op maat Het ten opzichte van de normale Audi A3 met 3,6 cm verlaagde onderstel is in alle opzichten aangepast aan de hoge prestaties. De remschijven van composietmateriaal vóór hebben bijvoorbeeld een diameter van 356 mm en de A3 TDI clubsport quattro heeft 20 inch wielen. Bovendien is de auto standaard uitgevoerd met Audi drive select. Daarbij heeft de bestuurder de keus uit een comfortabele, een sportieve of een naar wens in te stellen modus. Audi drive select beïnvloedt in de A3 TDI clubsport quattro de respons op het gaspedaal, het motorgeluid, de werking van het ESP (moment van ingrijpen) en de dempingkarakteristiek. Het studiemodel is standaard uitgevoerd met Audi magnetic ride, Audi's geavanceerde adaptieve dempingsysteem.

Conceptcar De A3 TDI clubsport quattro betreft enkel een conceptcar. Productieplannen van de auto zijn er (op dit moment) dan ook niet. Wie weet wil Audi wel meer gaan doen met deze krachtige TDI-motor. BMW levert immers ook een ruim 200 pk sterke 2.0 liter dieselmotor in de 123d.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer