Lange tijd heeft Audi alleen de A6 geleverd in een stoere offroad-uitvoering. Maar met de komst van de Q7, later de Q5 en nu ook de A4 Allroad heeft Audi haar gamma aan offroad-modellen sterk uitgebreid. Het concept van de A4 Allroad is gelijk aan dat van de A6 Allroad. De auto beschikt over een robuust uiterlijk gecombineerd met meer bodemvrijheid en standaard quattro-vierwielaandrijving.
Robuust uiterlijk Door de vele spyshots was het uiterlijk van de A4 Allroad al enigszins te raden. Aan de voorzijde zien we een speciale bumper met grote luchtinlaten. Bovendien zijn er beschermstukken van roestvrijstaal gemonteerd op zowel de voor- als de achterbumper. De met 2 cm toegenomen spoorbreedte, de plastic opzetstukken op de wielkasten en de speciale grille dragen eveneens bij aan zijn stoere uitstraling. De standaard aluminum dakrailing geven het geheel een chique tintje.
Omkeerbare vloer Het interieur van de 4,72 m lange, 1,84 m brede en 1,50 m hoge A4 Allroad wijkt nauwelijks af van dat van de gewone A4 (Avant). Wie kiest voor stoffen bekleding krijgt speciale Allroad-stof, maar verder is er geen verschil waarneembaar. Dat geldt ook voor de bagageruimte die met 490 liter inhoud nog altijd net zo groot is als die van de gewone A4 Avant. Wordt de achterbank neergeklapt dan is er 1.430 liter beschikbaar. Standaard treffen we in de bagageruimte een omkeerbare vloer aan. Eén kant van de deze vloer is uitgevoerd in rubber; dat is handig als er bijvoorbeeld natte laarzen of skischoenen moeten worden vervoerd.
Offroad Detection (ORD) Naast het uiterlijk vinden we de grootste wijzigingen onderhuids. Door de montage van langere veren in combinatie met nieuwe schokdempers beschikt de A4 Allroad over een bodemvrijheid van 180 mm. Daarmee moet de auto ook in het terrein een stuk verder komen dan een gemiddelde auto. Bovendien heeft Audi een elektronisch hulpmiddel ontwikkeld in de vorm van het Offroad Detection systeem (ORD). Deze speciale functie van het ESP stelt de ondergrond vast en past het ESP hierop aan. Dit moet voor extra grip zorgen. Uiteraard zorgt de standaard gemonteerde Quattro-vierwielaandrijving voor een optimale verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen.
Drie motoren In eerste instantie is de A4 Allroad Quattro leverbaar met keuze uit drie motoren. Deze beschikken allemaal over directe brandstofinspuiting en turbotechnologie, maar ook over een systeem dat uitrol-/remenergie omzet in elektriciteit. Het gamma start met de 2.0 TFSI benzinemotor met een vermogen van 211 pk en een koppel van 350 Nm (tussen 1.500 en 4.200 tpm). In 6,9 seconden heeft deze motorisering de sprint van 0-100 km/h voltooid en de topsnelheid ligt op 230 km/h. Het verbruik ligt op 8,1 l/100 km. Wie een diesel wenst kan kiezen uit twee motoren. Aan de basis van het dieselgamma staat de 170 pk en 350 Nm (vanaf 1.750 tpm) sterke 2.0 TDI. Deze motor weet de A4 Allroad Quattro in 8,9 seconden naar 100 km/h te sleuren en maakt een top van 213 km/h mogelijk. Dat alles gecombineerd met een verbruik van 6,4 l/100 km. Het topmodel is de zescilinder 3.0 TDI met een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm (vanaf 1.500 tpm). De sprint van 0-100 duurt slechts 6,4 seconden, de topsnelheid ligt op 236 km/h en het verbruikt bedraagt 7,1 l/100 km. De Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI is standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, de twee andere modellen zijn voorzien van de zeventraps S tronic transmissie met dubbele koppeling.
Uitrusting Standaard is de A4 Allroad Quattro voorzien van zaken als 17 inch lichtmetalen velgen, climate control, elektromechanische handrem, een radio/CD-speler, Audi hold assist, licht- en regensensor, audiobediening op het stuurwiel. Uiteraard is de optielijst bij Audi lang. Zaken als een glazen panoramadak, Xenon plus-verlichting met LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten, Audi lane assist en een uitgebreid navigatiesysteem met MMI staan op de optielijst. De echte muziekliefhebber zal ook het Bang & Olufsen audiosysteem wel waarderen.
Op het Autosalon van Genève zal de Audi A4 Allroad Quattro zijn werelddebuut beleven. De auto staat deze zomer bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.