De motorkap straalt meer spierkracht uit door extra welvingen, het single frame radiatorrooster is bijgewerkt en geeft het nieuwe logo wat meer ruimte. De lichtblokken zijn opgefrist, en de mistlichten kregen een rechte vorm. Uitzondering vormt de Allroad Quattro, die horizontale chroomlatten in het radiatorrooster heeft en ronde mistlichten. Xenonlichten met led-dagrijlichten zijn in optie beschikbaar. Die laatste krijgen een nieuwe vormgeving, die ook in de achterlichtblokken is doorgetrokken.
Nieuw stuur
Aan de binnenkant herken je de gefacelifte A4 aan het nieuwe stuur, met nieuwe bedieningshendels en contact. Onder de versnellingspook kan voortaan de bediening van het nieuwe multimedia MMI-systeem huizen. Er zijn nieuwe kleuren, en nappaleder vervangt de Valconabekleding.
Stillere diesel
Audi heeft met enkele wijzigingen het lawaai van de dieselmotor teruggedrongen. De 2.0 TDI is beschikbaar met 136 pk, 163 pk en 177 pk. Doordat vroeger opschakelen mogelijk is, wint hij 0,2 l/100 km volgens de constructeur. Zo komt de 136 pk 2.0 TDI op een officieel gemiddelde van 4,2 l/100 km (112 gr/km CO2). Voor de 3.0 V6 TDI (204 pk) geeft Audi een bijna onwaarschijnlijk gemiddelde van 4,9 l/100 km op. De 2.7 V6 TDI verdwijnt uit het gamma.
Maar ook bij de benzinemotoren levert Audi goed werk. De 1.8 TFSI met 170 pk en 320 Nm koppel sprint naar 100 km/u in minder dan 8 seconden, maar is wel goed voor een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km. Er is ook een 120 pk sterke basisversie van die 1.8 TFSI.
Duurder
Een Belgische prijs is op dit moment nog niet bekend, maar in Duitsland wordt de basis A4 475 euro duurder. Die stijging mag ook bij ons worden verwacht. (mh)