Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Audi A5 Facelift – Schoonheidskoningin onder het mes

Vier jaar na zijn debuut, is de Audi A5 nog steeds een toonbeeld van schoonheid. We zijn Audi dan ook dankbaar dat het maar weinig aan het uiterlijk van de A5 verandert met deze facelift.

Audi maakt veeleer van deze facelift gebruik om de A5 met de jongste technologie uit te rusten. De hele A5-familie – coupé, cabrio, S5 en Sportback – krijgt zo de nieuwste snufjes inzake mechaniek en infotainment aan boord.

Streepje hier, streepje daar

De wijzigingen aan de voorkant zijn subtiel. De hoeken bovenaan het radiatorrooster zijn bijgewerkt, dat rooster zelf krijgt een glanzend zwart aangemeten en de vier ringen hebben meer reliëf. De bumper zelf is hertekend, met name ter hoogte van de mistlichten. Die zijn niet langer rond en worden extra in de verf gezet met een streepje eyeliner dat in de bumper doorloopt. De voor- en achterlichtblokken zijn vernieuwd en bevatten vooraan de voortaan obligate led-dagrijlichten.

Online

Het infotainmentsysteem is eveneens vernieuwd. Voortaan is het mogelijk om een verbinding te maken met het internet via een 3G gsm. Hierdoor kan de auto worden omgetoverd in een draadloze wifi-hotspot, waardoor je onderweg op je laptop of iPad op het net kan surfen.

Motoren

Onder de motorkap zijn de kaarten herverdeeld. Alle motoren beschikken nu over een turbo en directe inspuiting. Bij de benzines wint de 1.8 TFSI 10 pk aan vermogen (170 pk), maar bovenal wint hij 70 Nm aan koppel (320 Nm)! Het vermogen van de 2.0 TFSI wijzigt niet. De 3.2 V6 verdwijnt ten voordele van de 3.0 V6 turbo. Niet minder maar meer, want het vermogen van de turbo V6 bedraagt 272 pk tegenover de 265 pk van de 3.2.

Ook op het dieselfront wijzigt een en ander. De 2.0 TDI springt van 170 pk naar 177 pk. Maar het belangrijkste: het verbruik daalt. Nemen we de A5 coupé. Die stond op (officieel) 5,5 l/100 km en dat gemiddeld verbruik zakt nu naar 4,7. De CO2-uitstoot gaat navenant naar beneden: van 144 gr/km naar 122 gram. De 2.7 V6 TDI (190 pk) verdwijnt ten voordele van de 3.0 V6 TDI (204 pk). De krachtiger versie van de 3.0 (240 pk) wint 5 pk. Met Multitronic (traploos) versnellingsbak geeft Audi 4,9 l/100 km (CO2: 129 gr/km) op voor de 204 pk 3.0 V6. Audi kondigt voor de nabije toekomst een derde variant van de 3.0 V6 TDI aan, die voldoet aan de Euro 6-uitstootnormen. Alle A5’s beschikken nu ook over start/stop.

Au revoir, V8!

Helaas, in de S5 coupé moeten we afscheid nemen van de heerlijke 4.2 V8 met 345 pk. Die wordt vervangen door de 3.0 V6 biturbo met 333 pk. Die vonden we eerder al terug in de S5 Sportback en de cabrio. Jammer, maar dat is nu eenmaal de prijs van de vooruitgang.

Weinig duurder

Ondanks al deze verbeteringen, raakt Audi nauwelijks aan de prijs van de A5. Die zou slechts 200 euro duurder worden. De prijs van de Audi A5 Sportback 1.8 TFSI bedraagt zo 33.350 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche Carrera GT

20 jaar oude Porsche Carrera GT zet nieuw record op Nürburgring

Autonieuws
Honda-Prelude

Nieuwe Honda Prelude in 2026 naar Europa!

Autonieuws
Leeftijd-Auto

Onderzoek: Belg rijdt steeds langer met zijn auto (maar doet minder km’s)

Autonieuws
Ontdek meer