Hij torst ook twee deuren meer dan de sierlijke coupé. De Sportback is 8,6 centimeter langer dan de coupé. Extra centimeters die resulteren in meer beenruimte voor de inzittenden. De lage daklijn hindert de toegang achteraan voor onze grotere medemens.
Maar deze kritiek verbleekt eens de kofferklep van de handige hatchback openzwaait. De brede en diepe koffer doet in niets denken aan de – nochtans ook niet onaardige – koffer van de A5 coupé. In gewone configuratie beschik je in de Sportback over 480 liter koffer, met de achterbank plat groeit dat tot 1.000 liter. De A5 coupé heeft 455 liter. Natuurlijk, dat is nog ver verwijderd van het volume van een break, maar voor de meest courante toepassingen biedt de A5 Sportback een afdoende antwoord.
Vooraan neem je plaats in wat Audi’s handelsmerk is geworden: een onberispelijk afgewerkte stuurpost. De hoge middenconsole geeft een aangenaam knus gevoel aan het interieur. Hoe duurder de afwerking, hoe meer knopjes, en in onze quasi full option 2.7 TDI duurt het dan ook even voor je er de weg in vindt. Het multimedia MMI-systeem blijft vlotter in de bediening dan de iDrive van BMW, al word je blik in het begin wat te veel van de weg afgeleid als je wil wisselen tussen radio en navigatie. Maar dat is ongetwijfeld een kwestie van gewenning.
INTERESSANTE MULTITRONIC
De 2.7 V6 (41.160 euro, 169 gr CO2) is van oudsher een mossel noch vis-exemplaar in Audi’s rijke TDI-catalogus. Zo bestaat hij in ons land in een fiscaal vriendelijke uitvoering van 163 pk, maar wat is dan zijn voordeel tegenover de 170 pk sterke 2.0 TDI. Wat je wint aan BIV, gaat aan rijtaks de deur uit door het verschil in fiscale pk’s. Je kan de romige zescilinder ook met 190 pk krijgen, en dat voor minder centen dan de 163 pk! Hoe verklaar je dat? Eenvoudig, de 163 pk is standaard gekoppeld aan de Multitronic traploze versnellingsbak. Waar we die in het verleden als ‘niet slecht’ bestempelden, is dat nu veranderd in een ‘best goed’ nominatie. De Multitronic maakt handig gebruik van hét sterke punt van de 2.7: zijn enorme koppel van 400 Nm tussen 1.400 en 3.250 opm. Hier haalt de 2.7 echt uit, inhaalmanoeuvres zijn in een flits achter de rug. Alleen jammer dat zijn 163 pk niet dezelfde indruk weten te geven hoog in de toeren.
19-duims velgen
De snelweg is het favoriete speelterrein van de A5 Sportback. Aan legale snelheden is hij tevreden met minder dan 7 liter. Maar dit specifieke exemplaar was uitgerust met én laagprofielbanden én 19-duims velgen, die de rit op slechte betonwegen bepaald oncomfortabel maakt. Een optie die je je kan besparen, evenals de dynamische stuurinrichting. Die laatste is op de weg acceptabel, maar blundert bij manoeuvres door de draaicirkel bijzonder groot te houden. Een nare ervaring in parkeergarages.