De afmetingen blijven natuurlijk dichtbij die van de A6 Avant. De Allroad mag daar in de lengte 1 cm bij doen, tot 4,94 meter. Met zijn 1,47 meter torent de Allroad wel 6 cm boven zijn stadsbroer uit. En net zoals de andere A6’en is ook de Allroad 70 kg lichter ten opzichte van de vorige generatie.
Offroad
Dankzij zijn gestuurde ophanging kan de bestuurder de Allroad 1,5 cm laten zakken of 3,5 cm verhogen. En aan kruipsnelheid kan daar nog 1 cm bij. De auto krijgt daar een afdaalhulp bij, die automatisch afremt op steile hellingen offroad.
Motoren
Hier geen viercilinder onder de motorkap, maar uitsluitend 3.0 V6-motoren. Bij de benzines is deze TFSI goed voor 310 pk en 440 Nm. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 8,9 l/100 km en 206 gr/km CO2. Dat is -20 procent ten opzichte van de oude Allroad. De V6 TDI is beschikbaar met 204 pk en 450 Nm. Die heeft genoeg aan 6,1 l/100 km (CO2: 159 gr/km). Hij bestaat ook met 240 pk en 580 Nm. En tot slot is er ook de V6 TDI biturbo, met liefst 313 pk en 650 Nm. In 5,6 sec staat hij aan 100 km/u, terwijl hij volgens de constructeur genoeg heeft aan gemiddeld 6,7 l/100 km (CO2: 167 gr/km). Hij beschikt over een achttraps automaat, de enige die zo’n hoog koppel aan kan. De andere motoren krijgen standaard een 7-traps S-Tronic (DSG).
De prijs in Duitsland is vastgesteld op 54.600 euro voor de basisversie. Bij ons komt daar een paar procent bij door de hogere BTW. In de lente in de showrooms.