Dit jaar staat in het teken van groei in het segment van de premium compacte SUV. Het segment wordt al jaren gedomineerd door de BMW X3. Dat is ook niet vreemd aangezien de Land Rover Freelander de enige echte concurrent is. Daar komt dit jaar sterk verandering in. Volvo presenteert de XC60, Mercedes de GLK en Audi de Q5. Stuk voor stuk SUV´s met een premium karakter en een focus op dynamische rij-eigenschappen.
Q7-broertje
De Audi Q5 borduurt duidelijk voort op het designthema dat Audi met de Q7, A4 en A5 heeft ingezet. Uiteraard zien we de single frame-grille terug, zijn de achterlichtunits net wat scherper gesneden dan die van de Q7 en zijn de overhangen aan de vóór- en achterzijde korter. Daarmee is de Q5 duidelijk het broertje van de Q7, maar velen zullen ook stellen dat de Q5 meer in balans is.
Ruim interieur
Met een lengte van 4,63 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van slechts 1,66 m is de Audi Q5 net wat langer en breder dan zijn voornaamste concurrenten, maar wel net wat lager. Dat zorgt voor een dynamischer uitstraling. In het interieur is plaats voor vijf volwassenen die plaats kunnen nemen op de twee voorstoelen of de achterbank. De rugleuning van de achterbank is in alle gevallen te verstellen en optioneel over 100 mm te verschuiven. Wie de achterbank plat klapt ziet de kofferruimte groeien van 520 naar 1.450 liter inhoud.
Premium opties
Audi benadrukt het premium karakter van de Q5 voornamelijk in de uitrusting. Moderne opties en veiligheidssystemen die we veelal in het hogere segment aantreffen doen in de Q5 hun intrede. Standaard is elke Q5 uitgerust met een elektromechanische parkeerrem, een intelligente sleutel, een audiosysteem, climate control en een groot centraal display. Het optionele MMI-systeem is verder verfijnd en we zien onder meer een Bluetooth-functie, een DVD-speler, een TV-tuner, spraakbediening, aansluiting voor een iPod en een topklasse hifi-systeem dat door de Deense specialist Bang & Olufsen werd ontwikkeld. Andere leverbare opties zijn het Audi parking system advanced met camera, Audi lane assist en Audi side assist, die de bestuurder waarschuwen bij het veranderen van rijstrook, en de adaptive cruise control. Instappen en starten zonder sleutel kan met advanced key, er is een controlesysteem voor de bandenspanning, een glazen panoramadak, airconditioning met drie klimaatzones, zonneschermen voor de achterste zijruiten, Audi adaptive light bochtenverlichting, een elektrisch bedienbare achterklep en een wegklapbare trekhaak. De grootlichtassistent schakelt automatisch van groot- naar dimlicht en de voorstoelen zijn naar wens elektrisch te bedienen, te verwarmen en te koelen.
Motorengamma
Het motorengamma zal in eerste instantie bestaan uit twee dieselmotoren en één benzinemotor. Het dieselgamma trapt af met de 170 pk sterke variant van de 2.0 TDI. Deze motor ontwikkelt een koppel van 350 Nm tussen 1.750 en 2.500 tpm en weet de Q5 in 9,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te doen acceleren. De topsnelheid ligt op 202 km/h en de 2.0 TDI-motor neemt genoegen met 6,6 l/100 km. Het topmodel binnen de range is (voorlopig) de 3.0 liter V6 dieselmotor die een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm (tussen 1.500 en 3.000 tpm) op de wielen overbrengt. Een acceleratie van 0-100 km/h in 6,7 seconden en een topsnelheid van 223 km/h zijn sportieve waarden. Het verbruik ligt op 7,1 l/100 km. Voorlopig de enige benzinemotor is de nagelnieuwe 2.0 TFSI met een vermogen van 211 pk en een koppel van 350 Nm (tussen 1.500 en 4.200 tpm). De benzinemotor weet de Q5 in 7,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te doen accelereren en behaalt een topsnelheid van 216 km/h. De benzinekrachtbron verbruikt 8,5 l/100 km. De 2.0 TDI is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de 2.0 TFSI en de 3.0 TDI leverbaar zijn met S tronic, een nieuwe transmissie met dubbele koppeling en zeven overbrengingen.
Quattro en Audi drive select
Het vermogen wordt uiteraard overgebracht op alle vier de wielen. De permanente vierwielaandrijving quattro verdeelt de aandrijfkracht onder normale omstandigheden in een verhouding van 40 : 60 over de voor- en achteras. Indien nodig, kan maximaal 65 procent naar de voorwielen of 85 procent naar de achterwielen. De multilink wielophanging is grotendeels van aluminium en 17-inch lichtmetalen wielen zijn standaard. Optioneel zijn wielen tot een grootte van 20 inch leverbaar. Een systeem dat assisteert bij bergafwaarts rijden en extra programma's om het off road rijden gemakkelijker te maken zijn standaard. Voor extra rijdynamiek levert Audi het optionele Audi drive select. De bediening verloopt via de MMI, waarbij de bestuurder kan kiezen uit comfortabel, automatisch of sportief. Daarnaast is via de MMI een vierde, vrij programmeerbare modus beschikbaar. Het Audi drive select systeem is leverbaar met twee componenten: een elektronische regeling van de schokdempers en Audi dynamic steering. Bij de verschillende standen worden zaken als het karakter van de dempers, de besturing, de reactie op het gaspedaal en het karakter van de auto aangepast.
Najaar 2008 bij de dealers
De Audi Q5 staat dit najaar bij de dealers. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Tegelijkertijd rijdt Mercedes de GLK de showrooms in. Daarmee barst de strijd in deze tak van het SUV-segment volop los.