Hoe haal je 327 kilogram uit een Q7? Om te beginnen is hij 3,7 cm korter geworden, tot 5,05 meter in het totaal. Hij is ook 1,5 cm minder breed: 1,97 meter in totaal. De nieuwe carrosseriestructuur spaart 71 kilogram uit, het onderstel zelfs 100 kilogram. De 3.0 TDI met 272 pk komt zo aan 1.995 kilogram.
Twee motoren, vijf vermogens
Audi start met slechts twee motoren, maar die zijn 26 procent zuiniger geworden. De 3.0 TDI haalt voortaan een koppel van 600 Nm, maar staat ook op met een officieel gemiddelde van 5,7 l/100 km (CO2: 149 gr/km). De 3.0 TFSI komt aan 7,7 l/100 km en 179 gr/km CO2. De TDI haalt 100 in 6,3 sec (max 234 km/u), de TFSI doet dat in 6,1 sec (250 km/u). Hij krijgt een nieuwe achttrapsautomaat, en desgewenst plaatst Audi vierwielsturing.
Twee motoren, maar je kan wel kiezen uit vijf vermogens. Zo komt er ook een 3.0 TDI met 218 pk en 500 Nm. De 252 pk TFSI is alleen voor Azië en de VS bedoeld, bij ons wordt dat vooral de 333 pk-variant. Audi plant ook een Q7 e-tron quattro, de eerste plug-in dieselhybride van Audi. Die komt samengeteld aan 373 pk en 700 Nm. Volgens het merk bedraagt zijn officieel gemiddeld verbruik 1,7 l/100 km en duikt hij onder 50 gr/km CO2. Zijn elektrisch rijbereik bedraagt maximaal 56 kilometer.
Hij mag dan kleiner geworden zijn, volgens Audi is de binnenruimte gegroeid. Standaard krijg je een achterbank met drie plaatsen, die in optie tot 11 cm kunnen verschuiven, individueel. Er kan nog een derde rij met twee zitplaatsen in optie bij. Dan houd je nog maar 295 liter koffer open. Met vijf zitplaatsen is dat 890 liter. Met alle stoelen plat, wordt dat 2.075 liter.