Vriend en vijand werd ruim een jaar geleden verrast met de Q7 V12 TDI Concept. En nu wederom met langverwachte productiemodel hiervan. Audi brengt de dieseltechniek naar een ongekende hoogte. Waar Audi met de R10 TDI vele successen wist te behalen in de autosport, en voornamelijk tijdens de 24 Uren van Le Mans wordt deze motor voor het eerst ook toegepast in een productiemodel. Alle opgedane kennis in de slopende 24-uurs race is verwerkt in deze Q7 V12 TDI. Daarmee is dit de eerste productieauto ter wereld die leverbaar is met een twaalfcilinder dieselmotor. En wat voor een!
500 pk en 1.000 Nm
De 6.0 liter metende V12 is direct afgeleid van de motor uit de R10 TDI. Met een vermogen van 500 pk en een koppel van 1.000 Nm weet de Q7 V12 TDI ongekende prestaties neer te zetten. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h verloopt in slechts 5,5 seconden en de topsnelheid ligt op een begrensde 250 km/h. Dat de teller tot 310 km/h loopt zegt voldoende over de mogelijkheden wanneer de auto niet begrensd zou zijn. Het verbruik ligt op 11,9 l/100 km. Aan de motor koppelt Audi standaard een zestraps automaat. Deze kan geheel zelfstandig zijn werk doen, maar is ook met de flippers achter het stuurwiel te bedienen. Uiteraard wordt het indrukwekkende koppel verdeelt over alle vier de wielen. Het quattro-systeem werkt permanent en verdeelt de aandrijfkrachten standaard met 40 procent over de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen.
RS-kenmerken
Zoals we in de inleiding al aanhaalden kan de twaalfcilinder Q7 worden gezien als een RS-model. Audi plakt dit label er niet op, zoals men dat bijvoorbeeld bij de RS4 of RS6 heeft gedaan, maar de Q7 V12 TDI heeft wel alles in huis om hieraan te voldoen. Zo is de auto geheel door quattro GmbH ontwikkeld - net al de S- en RS-modellen - en wordt de auto daar ook gebouwd. Tegelijkertijd is het onderstel afgesteld op sportiviteit. De dubbele wishbones aan de voor- en achterzijde moeten een prima basis garanderen. De twaalfcilinder Q7 beschikt standaard over luchtvering en adaptieve schokbrekers. Er kan worden gekozen voor verschillende instellingen, van comfortabel tot sportief.
Exterieur
Het exterieur is duidelijk onderscheidend van de andere Q7-modellen. We zien een aangepaste voorbumper met forse luchtinlaten die de motor van voldoende koeling moet voorzien. Ook de kenmerkende LED-dagrijverlichting, de verchroomde spijlen in de single frame-grille en de underbody bescherming aan de voorzijde bepalen het beeld. Van opzij zien we mat aluminium spiegelkappen, met 26 mm verbreedde wielkasten en mat aluminium strips rondom de ramen. Tegelijkertijd zijn ook de dakrails in mat aluminium uitgevoerd, zijn de achterlichtunits donker getint en is de achterbumper geheel opnieuw ontworpen. De 20 inch lichtmetalen wielen gunnen ons een blik op de high-performance keramische remschijven.
Sportiviteit en luxe
De sportieve lijn die het exterieur typeert is ook binnenin doorgetrokken. Op het dashboard zien we aluminium sierstrips, er is carbon aanwezig en optioneel kan Audi ook houten inleg leveren. De sportstoelen zijn standaard met leer bekleed, de ventilatierooster zijn met aluminium afgewerkt en de pedalen hebben een sportief tintje gekregen. Aan luxe en comfort ontbreekt het evenmin. Standaard monteert Audi zaken als een DVD-navigatiesysteem, een Bose audiosysteem met CD-wisselaar, een Bluetooth-carkit en luxe velours bekleding van de wagenvloer. Optionele zaken als adaptieve cruise control, een B&O audiosysteem, een achteruitrijcamera en een iPod-interface zal door veel Q7-kopers op de optielijst worden aangevinkt. Nieuw voor de Q7 is het grote glazen dak dat eveneens als optie leverbaar is op deze twaalfcilinder-versie.
Eind 2008 leverbaar
Tegen het einde van het jaar zal de Q7 V12 TDI bij de dealers staan. De eerste orders zijn inmiddels al genoteerd en de verkoop zal binnenkort al van start gaan. De prijzen zijn nog niet bekend.