In de opvolger van de R8 - de R10 - lepelde het Duitse merk als eerste een dieselmotor in een raceprototype. Een gouden zet, want Audi weet tot op heden de Le Mans-series te domineren. Peugeot lepelde enkele jaren geleden ook een dieselkrachtbron in hun 908 HDi FAP en wist de titelfavoriet te naderen, maar aan het eind was het toch Audi die aan het langste eind trok.
Lichter en zuiniger De nieuwe Le Mans-bolide van Audi is wederom een diesel geworden. Met een geschat vermogen van ruim 600 pk en een maximum koppel van 1.050 Nm niet meteen krachtiger dan zijn voorganger, de R10, maar in totaliteit wel lichter. En hoe minder gewicht in beweging gebracht hoeft te worden, hoe sneller de vooruitgang. Audi heeft de R15 op talloze punten verfijnd en vooral de dieselkrachtbron profiteert daarvan. De motor is lichter, compacter en - niet onbelangrijk in een lange afstandrace - zuiniger geworden. Voor de ´groene´ orde is ook de CO2-uitstoot gereduceerd.
Geoptimaliseerde aerodynamica De Audi-ingenieurs hebben de aerodynamica van de R15 TDI geoptimaliseerd aan de hand van Computational Fluid Dynamics (CFD), een techniek waarmee de vormgeving van de auto dermate kan worden aangepast zodat de vloeistoffen zo efficiënt mogelijk afgevoerd worden. De R15 TDI bevat een aantal technische noviteiten die een raceprototype nog nooit eerder bevatte, aldus het Hoofd van Audi Motorsport, Wolfgang Ullrich. Een lithium-ion accu - een primeur - maakt deel uit van het geheel nieuwe elektrisch circuit in de bolide en resulteert in een krachtigere energielevering voor verschillende functies. Nieuw en voor het eerst zichtbaar is ook de LED-verlichting.
13 juni a.s. De Audi R15 TDI zal voor het eerst in actie komen in de 12 uur durende race in Sebring (Florida, VS). Op 13 juni zal de 24 Uren van Le Mans van start gaan en na een dag racen zullen we weten of Audi haar titelreeks kan prolongeren. Het zal in ieder geval moeilijker worden dan ooit. Peugeot ligt op de loer en Aston Martin zet ook de aanval in.