De R8 V10 vormt het uitgangspunt voor de GT. Audi kon nog 100 kilogram van het gewicht van de V10 afpietsen, onder meer door carbon te gebruiken voor het kofferdeksel. De R8 GT eindigt zo op 1,5 ton. Het interieur werd slechts licht gewijzigd, maar bijvoorbeeld de kuipstoelen en zelfs de tapijten zijn ingeruild voor lichtere exemplaren.
Techneuten die ze bij Audi zijn, hebben ze ook het onafgeveerde gewicht – belangrijk voor de wegligging – verminderd, door keramische remmen en lichtgewicht velgen te monteren. Ook de werking van het ESP is specifiek afgestemd op de ‘hard core’ filosofie van deze snelle Audi.
3,6 seconden
Aan het hart is niet geraakt. De 5.2 V10 ligt nog steeds centraal achterin. Dankzij aanpassingen aan de motorsturing, klimt het vermogen van 520 pk naar 560 pk. Het maximum koppel stijgt tot 540 Nm. Dankzij de launch control is een sprint naar 100 in 3,6 seconden mogelijk, terwijl hij pas bij 320 km/u uitgezongen raakt. De vaste achterspoiler en de grotere diffuser moeten de R8 GT helpen om beter tegen het asfalt te kleven. De gewone R8 is reeds een supersportwagen, de R8 GT voegt daar nog eens een extra dimensie aan toe.
Voor zoveel rijplezier vraagt Audi in Duitsland een meerprijs van 40.000 euro. Bij ons kost de R8 V10 op zich al 145.575 euro. Audi beknibbelt gelukkig niet op de uitrusting van de GT, met onder meer led-lichten, navigatie en sound system.