De elektronica van de motorsturing van de V10 werd bijgewerkt, waardoor hij in de GT liefst 560 pk richting vier wielen stuurt. Dat zijn er 35 meer dan in de gewone V10. Het koppel stijgt met 10 Nm naar 540 Nm. In 3,8 seconden kan hij aan 100 km/u staan, de topsnelheid bedraagt 317 km/u. Schakelen verloopt automatisch, al kan je via hendels aan het stuur ook manueel de zes verzetten bedienen.
Lichter
Door het gebruik van magnesium en carbon, zakt het totaalgewicht ten opzichte van de gewone R8 V10 met 85 kg, naar 1.640 kg. Hierdoor verbruikt hij gemiddeld een liter minder, al is dat officieel nog steeds zo’n 14 l/100 km.
De GT kan je herkennen aan zijn unieke frontsplitter, titaniumgrijs gekleurde onderdelen, een grotere diffuser achteraan en een flinke spoiler op de achterklep. In het interieur vind je standaard kuipstoelen uit carbon.
Prijzig
Heel wat wijzigingen, maar die jagen de prijs dan ook flink de hoogte in. Je zal op minstens 207.800 euro moeten rekenen, zo’n 50.000 euro meer dan de V10. Maar van de GT worden dan ook slechts 333 stuks geproduceerd. De R8 GT bestaat ook in een – iets – goedkopere coupé-variant. (red/SP-X)