Daarvoor grijpt Audi terug naar meer vermogen. De 5.2 V10 klimt naar 610 pk, en 560 Nm bij 6.500 opm. In 3,2 seconden staat hij al aan 100, de top bedraagt 330 km/u.
Geen V8 meer
Met de nieuwe R8 maakt Audi komaf met de V8 basisversie. Jammer, want die is ons steeds zeer bevallen. Er is nog wel een basismodel, maar dan met V10 van 540 pk en 540 Nm. Hij is maar drietiende langzamer en slechts 7 km/u trager. De V10 heeft naast start/stop ook cilinderuitschakeling. Zo kan hij bij lage belasting overschakelen op slechts vijf cilinders, waardoor de basis-V10 slechts 11,8 l/100 km nodig heeft.
200 kg lichter
In de lengte is de Audi R8 identiek gebleven, 4,42 meter. In de breedte kreeg hij 4 cm meer, 1,94 meter. Door meer carbon en meer aluminium zakt het gewicht naar 1.555 kilogram. De carrosserie alleen is zo 200 kg lichter geworden. Het basismodel krijgt een uitklapbare achterspoiler, de R8 ‘plus’ krijgt een vaste spoiler uit carbon op de koffer.
Digitaal dashboard
Een zeventraps dubbelekoppelingsbak is standaard, net als de vierwielaandrijving. Die krijgt wel een nieuwe elektrisch gestuurde lamellenkoppeling, en is in principe bij normale omstandigheden alleen via de achterwielen aangedreven. 19duims-velgen zijn standaard, met maatje 245 vooraan en 295 achteraan. Standaard krijgt hij led-licht, maar de laserkoplampen zijn bestelbaar in optie. Hij neemt het digitale dashboard van de TT over.
Audi kondigt nu al een elektrische R8 aan, die tot 450 kilometer ver moet kunnen. Ook een R8 LMS klantenracewagen is op komst. De basis R8 zal in Duitsland 165.000 euro kosten, de ‘plus’ 187.400 euro. Audi laat de nieuwe R8 in Genève debuteren, nog deze zomer is hij bij de dealers.