Volgens het automagazine wordt het een doorontwikkelde 4.2 liter V8 uit de Audi RS4. En daarmee komt er een eind aan alle speculaties. Volgens ons deed de twin-turbo V10 uit de RS6 sowieso niet mee in de race van mogelijk krachtbronnen in de RS5. Het topmodel van het A5-gamma moet immers een concurrent van de BMW M3 (420 pk) worden en dan zou een vermogen van +500 pk simpelweg te veel van het goede zijn. Bovendien zouden de productiekosten - en daarmee uiteindelijk de vraagprijs - te hoog worden in vergelijking met de Beamer.
Opvolger van RS4 Volgens CAR zal de bewuste achtcilinder in de RS5 450 pk en eenzelfde hoeveelheid trekkracht bevatten. Hiermee zou de sprint naar honderd ongeveer tussen de vier à vijf tellen in beslag nemen, en de topsnelheid wordt naar huidig Duits gebruik begrensd op 280 km/h. Eigenlijk is de RS5 dus de opvolger van de RS4. Dezelfde doeleinden, dezelfde motor en met maximaal twee deuren nog meer dan zijn 'voorganger' een tegenhanger van z'n grootste rivaal uit München. Vervolgens laten de Engelsen ook nog weten dat er volgend jaar een RS5 Cabriolet op de agenda staat. Dit in acht nemende wordt de generatiekloof tussen beide RS-modellen alleen maar kleiner. Hoewel? Audi zal vast en zeker wederom een RS4 op basis van de huidige A4 lanceren. En daarmee zijn we terug bij af. Bestempelen we de nieuwe RS4 toch gewoon als concurrent voor de M3 Sedan, de Lexus IS-F en de C 63 AMG.