En toch. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 10,8 l/100 km, een verbazend goed cijfer voor een 4.2 V8. Het ligt 1,3 liter onder dat van de S5 met dezelfde motor, maar minder vermogen. En het is nog 0,4 liter minder dan de met start/stop uitgeruste BMW M3. Eén-nul, aan de pomp.
Nochtans moet de RS5 het (nog) zonder start/stop doen. Wel beschikt de snelle Audi over rechtstreekse benzine-inspuiting, en de motor is herbekeken om minder wrijving te ontwikkelen. Ook de 7-traps dubbele koppelingsbak (S Tronic) drukt het verbruik.
Begrensd
Tegen de klok is de vierwielaangedreven Audi even snel als de M3. Die is 60 kilogram lichter, maar moet het ook met 30 pk minder stellen. Dankzij zijn launch control haalt de RS5 100 km/u in 4,6 seconden en 250 km/u snel. Die topsnelheid is begrensd, en kan op verzoek worden opgetrokken naar 280 km/u.
Opklapspoiler
Uiterlijk kan je de RS5 van de S5 onderscheiden door zijn gewelfde wielkasten, een unieke velgenset, een hemelse soundtrack uit de dubbele uitlaten en een spoiler die openklapt bij 120 km/u. We krijgen hem voor het eerst te zien in Genève, en nog dit voorjaar moet hij bij de dealer staan. Naar de prijzen is het nog gissen, maar hou zou in Duitsland wel duurder uitvallen dan de M3.