En dat dit monster supersnel is, is geen woord overdreven. Maar liefst 580 pk levert de motor uit de dikke Duitser. Als basis doet de 5.2 liter V10 uit de Lamborghini Gallardo dienst. Dezelfde motor leverde Audi al in de S6 en S8, maar speciaal voor de RS6 werd hij nog eens onderhanden genomen. Voornaamste verschil zit hem in het toevoegen van twee turbo's. Dit zorgt ervoor dat de V10 een koppel van 650 Nm levert bij slechts 1.500 toeren per minuut.
14,6 seconden naar de 200 km/u
Om het hoge vermogen van deze ´gezinsracer´ in goede banen te leiden beschikt de RS6 standaard over het Quattro vierwielaandrijvingsysteem. Dit zorgt ervoor dat de auto in 4,6 seconden van stilstaan naar de honderd kilometer per uur kan schieten. Mocht dat nog niet snel genoeg zijn, dan zit de auto bij volgas 10 seconden later al op de 200 km/h. Natuurlijk (maar helaas) is de wagen wel op de 250 km/h begrensd. Zijn concurrenten in de vorm van de BMW M5 Touring en Mercedes E 63 AMG laat de RS6 vooral qua vermogen moeiteloos achter zich. De RS6 is voorzien van een automatische zesbak die ook zelf te schakelen is.
Uitgeklopte heupen
Aan de buitenkant is de RS6 goed te herkenen. Andere (lees: sportievere) bumpers, ovale uitlaten, een andere single frame grille en diverse typeplaatjes over de hele auto laten het overige verkeer duidelijk merken dat je geen sprintrace met deze auto moet aangaan. Vooral het uitkloppen van de achterste wielschermen geeft de wagen een exclusieve look. Ook binnenin is Audi verder gegaan; nog meer RS6 logo's en andere sportieve accenten in de vorm van leer, carbon en aluminium.
Keramische remmen
De RS6 beschikt net als zijn ´kleine´ broer - de RS4 - over Dynamic Ride Control. Dit snufje zorgt ervoor dat de auto minder hel- en duikbewegingen maakt. Bij de RS6 is dit systeem in drie varianten in te stellen; comfort, dynamic en sport. Naast deze gadget wordt de RS6 standaard geleverd met bi-xenon koplampen en 19 inch wielen (20 inch leverbaar). In combinatie met deze 20 inch velgen kan er ook voor de optionele keramische remmen gekozen worden. Deze geven de RS6 nog net even wat meer remkracht en minder fading. Deze schijven zijn vóór zelfs 420 mm van formaat! Verder heeft Audi voor de RS6 nog drie exclusieve kleuren op de optielijst. Ze zijn genoemd naar circuits en heten; Monzazilver, Sepangblauw en Montereygroen.
April 2008
Voorlopig is de RS6 er alleen in deze Avant uitvoering. Hij staat rond april 2008 bij de dealers. In Duitsland moet hij iets meer dan een ton kosten, dus de prijs zou hier inclusief belastingen dan rond de € 150.000,- moeten zijn. Maar de officiële prijs houdt u nog van ons tegoed.