Xenonlichten, nieuwe led-achterlichten, scherpere voor- en achterbumpers, wielkastverbreders, vier (!) uitlaten en een dakspoiler. Jawel hoor, ook u zal de S1 van de andere A1’s kunnen onderscheiden.
Sportiever onderstel
Standaard krijgt hij al velgen met een maatje 17 mee, dat kan 18-duim worden in optie. De 310 mm-schijven vooraan en de rode remzadels zorgen voor stopkracht. Volgens Audi is ook nog aan de setup van het onderstel geknutseld, om hem sportiever te maken. De elektromechanische stuurbekrachtiging kreeg eveneens aangepaste software. Achteraan heeft hij een multilinkas.
Vierwielaandrijving
Ja, hij wordt op de vier wielen aangedreven, maar het gaat hier niet om permanente quattro aandrijving. De achterwielen krijgen alleen meer koppel wanneer de voorwielen grip verliezen. Nu, met een 2.0 TFSI die 231 pk en 370 Nm op de tabellen tovert, kan dat wel eens gebeuren. Audi geeft een sprint tot 100 in 5,8 seconden op. De S1 Sportback doet er een tiende langer over. Oh ja, en hij haalt 250 km/u.
De binnenkant is voornamelijk zwart, met enkele gekleurde accenten. Goedkoop belooft hij alleszins niet te worden. In Duitsland kost hij net geen 30.000 euro. Benieuwd wat het bij ons wordt, in het tweede kwartaal van 2014. Wel belooft Audi al een uitgebreide standaarduitrusting. (mh)