De S3 plooit zich naar de wensen van de downsizing, maar gaat daar behoorlijk goed mee om. Want een 2.0 turbo viercilinder, daar kijkt een mens nauwelijks van op. Maar dat Audi 300 pk aan het blok onttrekt, dat is wel even iets anders.
Er is niet alleen het hoge vermogen, bij 5.500 opm, maar ook een indrukwekkende trekkracht: 380 Nm tussen 1.800 en 5.500 opm. De motor mag tot 6.800 opm voor de begrenzer ingrijpt. Met manuele zesbak haalt hij 100 in 5,4 seconden, met de optionele S Tronic (dubbele koppelingsbak met 6 verzetten) wordt dat zelfs 5,1 seconden. Zijn top is begrensd op 250 km/u. Om al dat vermogen in goede banen te leiden, doet Audi vanzelfsprekend een beroep op vierwielaandrijving. Op droog wegdek krijgen de voorwielen het meeste vermogen, maar van zodra die aangeven dat het genoeg geweest is, worden de achterwielen mee in het spel betrokken.
Variabel stuur
De S3 is opnieuw een staaltje van Audi’s technisch kunnen. De 2.0 is specifiek voor de S3 onder handen genomen, en het stuur krijgt een variabel afgestelde stuurratio. Die doet de S3 sneller reageren bij plotse stuurbewegingen, en wat trager bij langzame bewegingen. De S3 verlaat de fabriek met achttienduims velgen en 225/40 banden. Het totaalgewicht van de snelle Audi bedraagt 1.395 kilogram. Mede hierdoor, en door ingrepen aan de motor, laat Audi een officieel gemiddeld verbruik optekenen van 6,9 l/100 km.
Zowel de buiten- als de binnenkant kregen sportieve toetsen. Audi koos voor grijze tellers en witte naalden, en de S3 beschikt ook over een meter voor de turbodruk (maximaal 1,2 bar). Natuurlijk zit je in sportstoelen, met een steuntje voor de benen dat kan worden uitgetrokken. Hij is in Parijs te zien, maar start pas in het begin van volgend jaar zijn commerciële carrière. In Duitsland zal hij 38.900 euro kosten. De – duurdere – prijs bij ons is nog onbekend. (mh/jd)