Zoals BMW al eerder de tiencilinder naar het museum verwees, doet nu ook Audi hetzelfde. De vorige S8 (en S6) met zijn Lamborghini V10 had dan wel karakter zat, je had ook een directe kredietlijn met de bank nodig om de benzinerekening te kunnen betalen. En daar heeft Audi nu wat aan gedaan.
420 pk tot 520 pk
De nieuwe S8, S7 Sportback, S6 en S6 Avant beschikken over een 4.0 V8, bijgestaan door een koppel turbo’s. In tegenstelling tot de 450 pk van de oude V10, mag de nieuwe motor in de S8 tot 520 pk aanbieden. En dat met een gemiddeld verbruik van 10,2 l/100 km. In de andere modellen moet de klant met minder tevreden zijn. Daar krijg je 420 pk, maar ook een gemiddeld verbruik van 9,7 l/100 km (S6 en S7). De S6 Avant doet het met 9,8 l/100 km.
Om een dergelijk mooi cijfer te bekomen, heeft Audi een heel arsenaal aan technische snufjes uit de mouw geschud. Naast de klassieke start/stop en remenergierecuperatie, kan de V8 ook de helft van zijn cilinders uitschakelen onder lage belasting. Zo wordt hij even een viercilinder.
Krachtiger
Met volgas gaat tot 550 Nm naar de vier wielen van de S6 en de S7. Via een 7-traps DSG versnellingsbak maakt dat een 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden mogelijk. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De S8 doet 100 pk en 100 Nm beter. Ook al topt hij eveneens bij 250 km/u, in de sprint naar 100 km/u is hij sneller: 4,2 seconden.
Voor prijzen is het wachten tot zijn onthulling in Frankfurt. In het voorjaar van 2012 mogen we de nieuwe S-modellen bij de dealers verwachten. (red/mh)