Kruisingen tussen stationwagon's en SUV's, tussen sedans en coupé-modellen, het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Ook de Audi Sportback Concept is een zogenaamde crossover. De Sportback Concept combineert de praktische kenmerken van de vier portieren en een grote achterklep met designtrekken van een coupé. De hoge schouderlijn, de lange motorkap en de deuren zonder stijlen benadrukken dit. Ook de vier uitlaatpijpen en de diffusor maken veel duidelijk. De Audi Sportback Concept is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,40 meter hoog.
Interieur De Audi Sportback Concept heeft een ruim gedimensioneerd glazen panoromadak dat het interieur extra ruimtelijkheid verleent. De cockpit is nadrukkelijk richting de bestuurder ontworpen. De uitschuifbare MMI-monitor is daarbij samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één (aluminium) unit ondergebracht. Ook in het interieur valt de overwegend horizontale lijnvoering op. De afwerking en de gebruikte materialen zijn uiteraard van hoog niveau. Alle inzittenden beschikken over een eigen met leer beklede sportstoel. De hoofd-, been- en schouderruimte is voor elke passagier riant. Ook de kofferruimte biedt volop ruimte: 500 liter.
Schone, maar krachtige diesel De Audi Sportback Concept wordt aangedreven door een zeer schone 3.0 liter V6 TDI-motor Het speciale uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het onschadelijke additief AdBlue, de oxidatiekatalysator en het dieselroetfilter beperken de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90%. De 225 pk sterke dieselmotor met een maximaal koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps S tronic-transmissie. De quattro-aandrijving zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden. De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de topsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km. Het lage verbruik komt ook voort uit aandacht voor detail: de motor beschikt over een start-stop-systeem en het remsysteem is regeneratief. De airconditioning is uitermate energiezuinig en de elektromechanische stuurbekrachtiging is zo efficiënt, dat deze alleen al een verbruiksvermindering van 0,2 l/100 km bewerkstelligt.
Onderstel De Audi Sportback Concept dankt zijn dynamische weggedrag voor een groot deel aan het gebruik van diverse onderstelcomponenten van de Audi A4 en de Audi A5. Zowel voor- als achterwielophanging zijn onafhankelijk en grotendeels van aluminium gemaakt. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel. CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan. De Audi Sportback Concept is voorzien van 21 inch wielen die zicht bieden op keramische remschijven.
Toekomst Laat de Audi Sportback Concept maar even goed op u inwerken. Zowel het design als de techniek zijn namelijk een voorproefje van de Audi A7 die in 2010 bij de dealers staat. Met het productiemodel wordt inmiddels volop getest en qua lijnvoering zullen de verschillen klein zijn. Kortom, dit is de Audi A7.