In Duitsland heeft de fabrikant tijdens een groots evenement voor Audi- en VW-liefhebbers de spectaculaire TT Clubsport quattro gepresenteerd. Volgens zijn scheppers is deze open sportauto een echte rijdersauto die pure sportiviteit uit moet beelden. Geen dak
Als basis heeft Audi de TT Roadster genomen. Maar daarvan is weinig overeind blijven staan. De enorme verchroomde single-frame grille is zonder meer het opvallendste element aan de voorzijde. Tevens springen de grote luchtinlaten, de 20 inch lichtmetalen wielen en de verder uitgeklopte wielkasten in het oog. Maar ook de speciale grijze lak, de kleine buitenspiegels en de in de achterbumper verwerkte uitlaatpijpen trekken de nodige aandacht. Mooi detail is dat Audi de portiergrepen heeft verwijderd en dat de deuren worden geopend met een druk op de knop. Om het grijs te breken zijn de remklauwen in oranje uitgevoerd. Waar de Roadster nog een stoffen kap heeft is de Clubsport hier vreemd van. Slechts de minimale voorruit en de lage zijruiten bieden enigszins bescherming tegen de wind en de weersinvloeden. Een echte sportauto voor prachtig weer dus.
Oranje accenten
Ook het interieur straalt absolute sportiviteit uit. De speciale kuipstoelen zijn bekleed met donkergrijs leer en ook delen van het dashboard en de middenconsole zijn met dit materiaal bekleed. Voor extra sportieve accenten is op diverse plaatsen oranje leer gebruikt en bovendien zien we veel aluminium. Een prachtig geheel dat absoluut sportiviteit uitstraalt. Mooi detail is dat de middelste ventilatie-uitstroomopening bovenop het dashboard precies voldoende ruimte biedt voor het BeoSound 2 MP3-systeem van B&O.
300 pk sterke 2.0 TFSI
Voor wie het exterieur nog niet voldoende spektakel biedt zal worden verrast wanneer de TT Clubsport quattro in beweging wordt gezet. Prestaties van het model zijn niet bekend, maar reken erop dat de 300 pk sterke 2.0 TFSI-motor voor vliegensvlugge acceleraties zal zorgen. Als we ons bedenken dat de TT Roadster 3.2 V6 quattro S Tronic slechts 5,9 seconden nodig heeft om de 100 km/h te behalen dan belooft dat nog wat voor dit 50 pk krachtiger model. Overigens is de motor afkomstig uit de S3 (265 pk). Voor de gelegenheid is het inlaatspruitstuk gewijzigd waardoor de 300 pk grens kon worden doorbroken. Zoals we van Audi gewend zijn wordt het vermogen via quattro overgebracht op alle vier de wielen en is er een S Tronic automaat met dubbele koppeling gemonteerd. De schakelpook is daarbij geleend uit de R8. Om al het geweld tot stilstand te brengen monteerde Audi keramische remschijven, eveneens afkomstig van de R8.
Beperkte productie niet uitgesloten
Audi laat weten dat de TT Clubsport quattro niet zomaar een conceptcar is. De fabrikant geeft zelf aan dat een beperkte serieproductie niet is uitgesloten. Laten we het hopen!