Het is voor het eerst sinds Bentley zijn intrede maakte in de VW-groep, dat een nieuwe V8 opduikt in het gamma van de prestigieuze Brit. Een belangrijk moment. Met de intrede van VW kwam ook de 6.0 W12 op de scène, maar tot dan was de enige Bentley-motor een V8: de wat eigenaardige 6 en ¾ liter motor, een instituut.
40% zuiniger
Ze mogen dan wel denken dat ze op een eiland wonen, daarom ontsnapt zelfs Bentley nog niet aan de downsizing trend. Zo is de nieuwe V8 nog slechts 4.0 liter groot. Minder is daarom niet minder wanneer het op vermogen aankomt, want dankzij twee turbo’s en directe inspuiting komt hij aan een aardige cavalerie. 507 pk en 700 Nm koppel (dat laatste tussen 1.700 en 5.000 opm) passeren langs een achttraps automaat die de Conti GT desgewenst in minder dan 5 seconden naar 100 loodsen en een top van meer dan 290 km/u mogelijk maken.
Daarentegen is de nieuwe motor liefst 40 procent zuiniger dan de oude V8. Dat heeft hij te danken aan een intelligente thermische sturing, remenergierecuperatie en – snufje van het moment – de cilinderuitschakeling. Onder lichte belasting draaien slechts 4 cilinders. Bentley wijst ook op een vernieuwende plaatsing van de turbo’s, maar gaat niet verder in detail.
Dieet
Het allerbeste nieuws is wel dat de nieuwe V8 een heel stuk lichter uitvalt dan de W12. We weten nog niet hoeveel, maar kunnen wel raden dat de winst op de balans ook tot een betere wegligging en scherpere dynamiek zal leiden. Een Conti GT weegt momenteel 2,3 ton, toch wat veel voor een sportieve GT. Zonder op mirakels te rekenen (hij zal heus geen 1,5 ton wegen) lijkt dit toch de meest veelbelovende Conti om te besturen. En daar kijken we eerlijk gezegd al naar uit. Over de prijs hebben we nog geen nieuws.