Als één van de eerste schotelden wij jullie de beelden de nieuwe Bentley Continental GTC Speed voor. Het betrof toen nog een prototype, echter heeft Bentley nooit een geheim gemaakt van z'n komst en definitieve vorm getuige de minimale camouflage. De officiële beelden zijn dus niet echt verrassend meer. Een stuk mooier, dat wel.
Optische verschillen Ten opzichte van de 'conventionele' GTC onderscheidt de Speed zich op een aantal punten. Meest opvallend zijn de forse 20 inch titaniumkleurige wielen met Pirelli Pzero Ultra-High Performance schoeisel. De grille is eveneens donkerder getint, terwijl de eindpijpen van het uitlaatsysteem breder zijn uitgevoerd. De exterieurverschillen worden afgerond met een subtiele kofferdekselspoiler.
´Snelle´ dorpels Binnenin moeten de inzittenden eveneens kunnen merken dat ze in een Speed hebben plaatsgenomen aan de hand van het 3-spaaks stuurwiel, aluminium sportpedalen, verchroomde versnellingspook en enkele andere aluminium accenten. Personen die goed opletten alvorens ze instappen hebben natuurlijk allang de speciale dorpels gezien waarop het doel van deze 'Speed' in geschreven letters geperst staat.
Sportwagenprestaties De specificaties en prestaties van deze tamelijk zware GTC Speed (2.485 kg) doen niet onder voor een bolide uit de stallen van sommige Italiaanse en Duitse fabrikanten. Wat betreft de maximale vermogensafgifte al helemaal niet. We noteren 610 pk en een boomontwortelend koppel van 750 Nm, dat over een breed toerenbereik (1.700 - 5.600 tpm) beschikbaar is. Van een sprintje is de GTC Speed dan ook niet vies. In slechts 4,8 seconden is de bekende sprint naar 100 km/h voltooid en indien gewenst kan er tot een snelheid van 322 km/h doorgetrokken worden. Dit zijn de cijfers met de stoffen kap gesloten. In open toestand doet de GTC Speed over hetzelfde traject 5,1 seconden en bedraagt de topsnelheid alsnog een föhnfungerende 312 km/h. Om de wegligging bij deze snelheden te garanderen is het koetswerk aan de voor- en achterzijde met respectievelijk 10 en 15 mm verlaagd. Optionele keramische remschijven zorgen voor een nog betere stopkracht dan de standaard remmen.
Vernieuwingen GTC-gamma Bentley heeft zoals gezegd de hele GTC-reeks opgefrist. De wijzingen zijn minimaal, maar net genoeg om het model weer een aantal jaren mee te kunnen laten gaan. De grille is meer rechtop gezet en we zien chromen koplampringen. Ook de stuurbekrachting is verfijnd en biedt nu meer feedback en gevoel, volgens Bentley. Bovendien is Adaptieve Cruise Control voortaan als optie aan de prijslijst toegevoegd. Ook de reeks tinten is uitgebreid met de carrosseriekleuren Aquamarine en Blue Crystal en de interieurkleur Aquamarine.