Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Bentley Mulsanne – De weelderige, wondere wereld

Een nieuw tijdperk, dat is waar de nieuwe Bentley Mulsanne voor staat. Meer ruimte, meer weelde en niet te vergelijken met zijn voorganger de Arnage. Bentley neemt ons in Frankfurt mee in de wereld van de Mulsanne, een utopische wereld bekeken door de ogen van de Britten.

Feitelijk is de Mulsanne deels Duits aangezien het diverse technieken uit de magazijnen van de VAG Groep onder de gelederen heeft. Maar daar willen we liever niet bij stilstaan en een schande is het immers niet. De Mulsanne staat voor Bentley aan het begin van een nieuw tijdperk, de periode van de Arnage achter zich latend.

Formaat De Mulsanne, vernoemd naar een bocht op het circuit van Le Mans, is uitgestrekt over een lengte van 5.56 meter. De breedte bedraagt 1.93 meter en de hoogte meet 1.53 meter. Als wielbasis geeft Bentley een afstand van 3.27 meter op. De toplimousine is kakelvers van de tekentafels gekomen met een nieuw ontwikkeld chassis en een motor die dermate is herzien dat bijna van een nieuwe gesproken mag worden. Over het ontwerp kunnen we kort zijn; dat is overduidelijk Bentley. Het majestueuze front met de prominente grille waarop parmantig de Flying B voor alles uitsteekt. Deze wannahave is overigens wel optioneel. Normaliter wordt er een 'plat' embleem geïnstalleerd. De frontverlichting bestaat voortaan uit één grote koplamp aan weerszijden met schuin daarnaast een kleiner exemplaar. De achterlichten herbergen LED's. Tot slot wordt het exterieur gesierd door riant bemeten 21 inch lichtmetaal in klassiek design. Voor een maat groter betaald de klant extra.

Rijden of laten rijden? Hoewel wij liever zelf achter het stuur kruipen van een Bentley is het gebruikelijk dat je je laat rijden. Absoluut geen straf gezien de weelde waarin de passagiers zich zullen wanen. De 'binnenhuisarchitecten' van Bentley Motors hebben echt alle registers opengetrokken om de klant het allerbeste voor te schotelen. Los van de 114 tellende exterieurkleuren is er keus uit maar liefst 24 interieurafwerkingen. Om over de verschillende combinaties nog maar te zwijgen. Feitelijk is alles mogelijk, maar daarvoor moet natuurlijk dieper in de buidel getast worden.

Moderne features De Mulsanne is een moderne limousine gehuld in een klassiek omhulsel. Alle hedendaagse features die men mag verwachten in deze klasse bevinden zich in de luxe Brit. Een multimedia-/navigatiesysteem met een harde schijf van 40 GB en een voorgeprogrammeerd Keyless Entry Systeem bijvoorbeeld. Bij het ontgrendelen worden dan alle persoonlijk instellingen (radiozenders, telefoonboek, stoelen, etc.) automatisch ingesteld voordat je hebt plaatsgenomen. Het audiosysteem is een alinea waard opzich. Toch beperken we ons tot het noemen van de in totaal 14 speakers. Het Niam for Bentley is er voor de ware audiofiel met z'n 20 custom made luidspreakers en een totaal vermogen van 2.200 Watt.

Twee maanden De hoeveelheid details is bijna oneindig als je het binnenwerk nader gaat bekijken. Bentley staat bekend om haar traditionele vakmanschap en bij de Mulsanne zijn ze daarin nog een stap verder gegaan. Een paar voorbeelden: het duurt zo'n 170 uur, de helft van de complete productieduur, om het interieur naar Britse maatstaven te fabriceren. Het stikken van elk stuurwiel alleen al kost 15 manuren en zelfs drie keer zo lang als de klant voor cross-stiching kiest. Tien uur zijn ze bezig om met het behandelen van de panelen uit RVS en twee weken duurt het om ruw hout te verwerken tot het uiteindelijke resultaat zoals de klant dat wenst. Het productieproces van de Bentley Mulsanne duurt in totaal maar liefst negen weken. Geduld is dus een schone zaak.

Almost All New De krachten in de Mulsanne worden geleverd door een oude bekende. Bentley wilde geen afscheid nemen van de 6,75 liter V8 en daarom werd de achtcilinder compleet herzien om te voldoen aan de hedendaagse emissie-eisen. Dit leverde een CO2-reductie van maar liefst 15% op. De besparing is voornamelijk te danken aan twee motorsystemen. De ene verbetert de efficiëntie (lees: ademhaling) van de V8 en de ander deactiveert een viertal cilinders wanneer deze niet echt nodig zijn, bijvoorbeeld op kruissnelheden.

1.020 Nm Dachten we eerst nog dat Bentley ons zo'n 550 pk en een trekkracht van om en nabij de 800 Nm zou voorschotelen? Het is zowel minder als meer geworden. De Mulsanne beschikt namelijk over 512 pk en een waanzinnig koppel van 1.020 Nm dat al vanaf 1.800 tpm volledig vrijkomt. Acceleratiecijfers meldt Bentley niet, maar de limousine komt ongetwijfeld eenvoudig in beweging. Een fonkelnieuwe 8-trapsautomaat zorgt voor de overbrengingen waarbij een Bentley voor het eerst gebruikmaakt van een schakelhendel aan het stuurwiel.

DDC Rijden doet de Mulsanne als geen enkele Bentley ooit tevoren dankzij een nieuw en sterk verbeterd chassis en de eveneens nieuwe luchtvering. Om de chauffeur een keuze in rijdynamiek voor te leggen is de Mulsanne uitgerust met het zogeheten Drive Dynamics Control (DDC), een inmiddels bekende variabele demping. Men kan kiezen uit de standen Bentley, Sport en Comfort. In de vierde modus Custom is het mogelijk het rijkarakter helemaal op eigen smaak af te stemmen via het 8 inch display in het dashboard.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer