Tijdens een persconferentie maakte Jan Brentebraten - Europees directeur Ford Alternative Fuels - bekend dat Ford meer bio-ethanol modellen op de planning heeft staan. Naast de Focus, Focus Wagon en C-Max FlexiFuel staan er ook FlexiFuel-modellen van de Mondeo, S-Max en Galaxy gepland. In tegenstelling tot de Focus en C-Max worden deze drie Ford’s echter voorzien van een 2.0 liter viercilinder benzinemotor die geschikt is voor het gebruik van bio-ethanol (E85). Begin volgend jaar al zullen deze drie modellen bij Ford in de showrooms staan. Het prijsverschil met een 'gewone' 2.0 zal waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn. Ford wil hiermee de aankoop van haar FlexiFuel-modellen stimuleren en zodoende een signaal richting de overheid afgeven.
Volkswagen Group
Maar niet alleen Ford heeft een bio-ethanol offensief gepland staan. Volgens een welingelichte bron werkt ook de Volkswagen Group aan bio-ethanol modellen. In eerste instantie zal dat gaan om een Touran en Golf op bio-ethanol. Deze motoren zullen waarschijnlijk echter ook hun weg gaan vinden naar diverse Audi, Seat en Skoda-modellen. Bovendien komen ook Citroën en Peugeot met diverse modellen die geschikt zijn voor het gebruik van bio-ethanol en zelfs Hummer werkt aan een H2 E85.
Wereldwijde expansie
De ontwikkeling van deze milieuvriendelijke brandstof staat aan de vooravond van een grootscheepse wereldwijde expansie. De autofabrikanten zijn druk doende om de bio-ethanol modellen massaal te presenteren. Bovendien is ook de winning van ethanol volop in ontwikkeling en wordt er zelfs al gewerkt aan een tweede generatie. Daarbij kan de ethanol niet meer alleen worden gewonnen uit graan, maïs en suiker(bieten), maar ook uit resthout en papier. Vooral een land als Zweden is bovendien zeer actief als het gaat om ethanol. Maar liefst 30% van de nieuw verkochte modellen zijn daar bio-ethanol auto's. Maar ook Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland volgen deze ontwikkeling op de voet. De industrie lijkt er klaar voor, nu onze overheid nog.