Vooraan heeft BMW de niertjes die het typische radiatorrooster vormen, meer omvang geschonken. De lichtblokken krijgen standaard led-dagrijlicht en de luchtinlaten zijn gegroeid. Achteraan neemt hij de L-vormige lichtblokken over die we ook bij andere BMW-modellen zien. Ook de bedieningen van radio en airco zijn gewijzigd.
BMW introduceert voor het eerst de driecilindermotoren die het eerder in de Mini liet debuteren. Zo krijgt de 116i de 1.5 turbobenzine met 109 pk. De kleinste diesel is de 1.5 turbodiesel met 116 pk en de 116d-badge. De benzine is volgens BMW goed voor een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km.
Ook 118d, 120d en 125d kregen gloednieuwe viercilinder diesels. Die laatste is liefst 224 pk sterk, wat zes pk meer is dan voorheen. BMW maakt het pakket af met nog drie viercilinder turbobenzines met vermogens van 136 pk tot 218 pk (118i, 120i en 125i). Natuurlijk krijgt de 326 pk krachtige M135i zescilinder eveneens een plaatsje, met ofwel achterwielaandrijving, ofwel vierwielaandrijving.
Duurder
Automatisch geregelde lichten, airco en display voor het mediasysteem zijn voortaan standaard, maar hierdoor drijft BMW de prijzen wel op. In Duitsland kost de 116i driedeurs 22.950 euro, met twee deuren meer wordt dat 23.700 euro. De 116d begint bij 26.200 euro, wat 850 euro duurder is dan het vorige instapmodel. De M135i kost 41.900 euro. (mg/sp-x)