Het ondenkbare is gebeurd: BMW heeft een monovolume. 4,34 meter lang is de BMW 2-serie Active Tourer. Hij ziet er als een klassieke compacte monovolume uit. Het is zoeken naar het verschil met een B-klasse van Mercedes of de VW Golf Sportsvan (voorheen Golf Plus). De klassieke BMW-trekken zie je in de grote niertjes-grille en de scherpe koplampen met de led-ringen.
Head up-display
De binnenkant herken je meteen als BMW. Het stuur blijft sportief, er zijn slechts twee tellers. Een head up-display projecteert meer info op het schijfje op het dashboard, net als bij de Peugeot 3008. Bovenaan in de middenconsole is het scherm van het infotainmentsysteem geïntegreerd, zoals dat ook het geval is bij de 3-serie.
1,56 meter hoog
Achteraan moet je comfortabel zitten. Daarvoor is hij met 1,56 tot een hoge BMW uitgegroeid. De zitpositie is zelfs wat hoger dan wat we gewoon zijn bij BMW. De instap is comfortabel. Dankzij de voorwielaandrijving is er achteraan meer ruimte voor de benen.
Standaard kan je in de koffer 468 liter aan bagage kwijt. Met de 40/20/40 neerklapbare achterbank, kan dat volume stijgen tot 1.510 liter. Dat is maar net iets minder dan de B-klasse. Op de vlakke laadvloer kan je voorwerpen tot 2,70 meter lang kwijt. De kofferklep kan (optioneel) elektronisch bediend worden.
Rijplezier?
Het woord Active verraadt natuurlijk dat BMW wil dat ook deze voorwielaandrijver rijdt zoals zijn badge voorschrijft. Daarvoor komt de techniek van de nieuwe Mini van pas. Met een gewicht tussen 1,3 ton en 1,5 ton moet de Active Tourer niet klagen.
BMW gaat voorlopig uit van een klassiek motorenpallet, met de driecilinder benzine als basis (218i). Dankzij zijn Twinscroll turbo haalt die 136 pk en 220 Nm koppel. In 9,3 seconden staat hij aan 100, terwijl hij volgens BMW genoeg heeft aan 4,9 l/100 km.
Diesel
Bij de diesel blijft de 2.0 voorlopig de plak zwaaien. In de 218d haalt die 150 pk en 330 Nm, met een verbruik van 4,1 l/100 km (0-100 km/u in 8,9 sec en 205 km/u top). De 225 i is de voorlopige topper, met 231 pk en 350 Nm (0-100 in 6,8 sec, 235 km/u). Die laatste is de enige die standaard met achttrapsautomaat komt, de rest krijgt manuele zesbakken. De diesel kan in optie met de automaat worden besteld, bij de driecilinder gaat het om een zestrapsautomaat. In de herfst volgen vierwielaangedreven xDrive-modellen.
De prijs zou zich iets onder het niveau van de Mercedes B-klasse moeten bevinden, waarschijnlijk tussen 25.000 en 27.000 euro. Later verwachten we nog hybride varianten.