De andere lichtblokken maken duidelijk dat de 2-serie Coupé wat meer wil zijn dan louter de opvolger van de 1-serie Coupé. Hij straalt vooraan heel wat elegantie uit.
Nieuwe afmetingen
Tegenover zijn voorganger is hij wat gegroeid. In de lengte komt er 7 cm bij, in de breedte 2,5 cm en de wielbasis groeide met 3 cm. Het spoor is 4 cm breder. De passagiers wordt meer plaats beloofd en er kan 20 liter bagage extra in de koffer.
Hij deelt naar het schijnt geen carrosserie-elementen met de 1-serie meer, tot zelfs de achterlichten toe zijn exclusief voorbehouden aan deze 2-serie.
Nieuwe lijn
In profiel valt een nieuw lijnenspel op. Boven de wielkasten achteraan krijgt hij een heel markante lijn die doorloopt tot aan de achterlichten. We mogen ons ook hier aan een Modern-line, een Sport-line en M Sport-variant verwachten. Die laatste krijgt een sportieve voorbumper en extra koelopeningen. 16-duimsvelgen zijn de standaardmaat. De 225d krijgt 17-duims en de M235i krijgt 18-duims. Een maatje groter is optie.
Nieuwe basis
Voorlopig trapt hij zijn carrière af met een 218d (143 pk) en een 220i (184 pk), al is bij de lancering in maart volgend jaar alleen de benzine verkrijgbaar. De diesel volgt later, samen met de 225d. De 220d (184 pk) wordt een van de belangrijkste versies voor onze markt, waarvan vast ook een versie met 163 pk volgt. De M235i krijgt 326 pk.
Een manuele zesbak is standaard, maar de achttraps ZF-automaat hoort tot de mogelijkheden. Die is iets trager (230 km/u tegenover 235 km/u in de 220i), maar ook zuiniger (gemiddeld 5,7 l/100 km tegen 6,1 l/100 km).
200 pk
BMW biedt zelf een tuningpakket aan voor de 220d dat het vermogen op 200 pk brengt en het koppel op 400 Nm. Dat met officieel een CO2-uitstoot van 111 gr/km en een verbruik van 4,1 l/100 km.
Kleine M
In afwachting van de echte M, is de M235i de krachtigste. Hij krijgt een sperdifferentieel dat elektronisch gestuurd is. Het is bovendien alleen actief wanneer het ESP wordt uitgeschakeld. Je zal er wel voor moeten bijbetalen, evenals voor de manuele zesbak met verkorte schakelwegen. Over de prijzen hebben we nog geen indicaties.