Je herkent de nieuwe 3 coupé en cabrio vooral aan de gewijzigde lichtblokken. De ‘niertjes’ (het dubbele radiatorrooster) krijgen meer diepgang. Voor de voorwielen is hij 2,9 centimeter langer, voorbij de achterwielen komt er 0,3 centimeter bij.
Ook de bumpers, motorkap en het flankdesign zijn nieuw. Het dashboard blijft zo goed als onaangeroerd, alleen zijn de instrumenten opnieuw wat nadrukkelijker richting bestuurder geplaatst. De bedieningsknoppen voor de ruiten zijn geherpositioneerd en nieuwe kleuren en afwerkingen van leder en textiel duiken op. Xenon koplampen zijn voortaan standaard op copé en cabrio.
Meer kracht
De 320d wint aan kracht. Die heeft voortaan 184 pk en 380 Nm koppel, al blijft een 163 pk-versie bestaan in België. In coupévorm heeft hij slechts 4,7 l/100 km nodig (CO2: 125 gr/km). Ook de 325d is vernieuwd. Zijn 3.0 zescilinder diesel is nu goed voor 204 pk en 430 Nm, én een gemiddeld verbruik van 5,7 liter (CO2: 151 gr). Bij de benzines neemt een nieuwe 335i de tophonneurs waar. Het gaat im een nieuwe 3.0 zes-in-lijn met directe injectie en twin turbotechnologie. 306 pk heeft hij, wat de coupé in 5,5 seconden aan 100 km/u brengt. De top is begrensd op 250 km/u. Op vijf modellen kan voor vierwielaandrijving (X Drive) worden geopteerd. Ook berline en touring genieten van deze verbeterde motoren.
De nieuwe 3-serie staat in maart in de showroom. De prijzen schommelen tussen 33.450 euro (BMW 320i coupé) tot 56.300 euro (BMW 335i cabrio). De nieuwe 320d coupé kost 36.800 euro, de 325d coupé 39.900 euro.