Voor wie echt op zoek is naar luxe, is deze GT een alternatief. Het eerste wat opvalt, is dat hij veel minder massief overkomt dan de 5-serie GT. Nochtans is ook deze GT een stuk langer dan een gewone 3. Liefst 20 cm is er bij gekomen in de lengte, tot 4,82 meter in totaal. Dat maakt hem bijna even lang als een 5 berline. 11 cm extra creëerde BMW voor de inzittenden, en die hebben in de nieuwe 3 al lang geen reden meer tot klagen. Achteraan kan je al echt over een lounge spreken. BMW wil hier duidelijk de comfortkaart trekken. Benieuwd wat het antwoord van Mercedes zal zijn.
Grotere koffer dan Touring
De lange kofferklep met bijzonder ingenieus hengselmechanisme verbergt een grotere koffer dan de break. 520 liter kan je er gewoon in kwijt, en met de in drie delen neer te leggen achterbank loopt dat op tot 1.600 liter. Alleen beperkt de vorm van de achterklep je wel wat. Standaard sluit de klep overigens volledig elektronisch, met een druk op de knop.
6 motoren
Het motorenpallet bevat alle bekenden uit de 3-serie. Voor ons belangrijk zijn de 318d (143 pk, 9,6 sec, 210 km/u) en de 320d (184 pk, 7,9 sec, 230 km/u). Maar BMW brengt ook de nieuwe viercilinder turbobenzines in gereedheid. Zo is er de 320i (184 pk, 7,9 sec, 230 km/u) en de 328i (245 pk, 6,1 sec, 250 km/u).
Er is slechts één zescilinder, de 335i (306 pk, 5,4 sec, 250 km/u). De opgegeven verbruikswaarden schommelen tussen 4,5 en 8,1 l/100 km. Ergens in de loop van dit jaar debuteert ook de 325d met 218 pk en 450 Nm. Nog dit jaar volgen ook vierwielaangedreven Xdrive varianten.
Op prijzen moeten we nog een kleine maand wachten tot de première in Genève. Maar waarschijnlijk zal hij iets duurder uitvallen de 3-serie Touring.