Je moet al een kenner zijn om de gefacelifte BMW 7 van het ‘oude’ model te onderscheiden. Met de hertekende bumpers, grille en led-koplampen is de kous zowat af. Binnenin werd de obligate luxe van de topberline verder uitgebreid met snufjes als een 3D-display, een 9,2 inch monitor voor de passagiers achteraan en een B&O hifi van maar eventjes 1.200 Watt.
Start-stop
Belangrijker nieuws zit onder het koetswerk met een geperfectioneerde achterophanging en vooral verder verfijnde motoren. Alle krachtbronnen werden zuiniger en schoner, voornamelijk door de efficiënte achttrapsautomaat en het Eco Pro-programma met vrijloopfunctie. Het meest in het oog springt natuurlijk de ActiveHybrid7, die spectaculair minder verbruikt en zo zijn CO2-uitstoot kon terugbrengen van 219 naar 158 g/km. Dat werd gerealiseerd door een stevige downsizing, want de 4,4 liter-V8 werd aan de kant geschoven voor een bescheiden 3 liter-V6. Ter compensatie werd wel een krachtigere elektromotor van 55 pk voorzien. Daarmee komt het totale vermogen op 354 pk, tegenover 449 pk voorheen. Voor wat, hoort wat...
De overige benzineversies ondergingen lichte aanpassingen: de 740i verliest 6 pk en komt op 320 pk, de 750 i wint 42 pk en is voortaan goed voor 449 pk en de 760i houdt het bij 544 pk. Dieselrijders hebben de keuze uit de 730d met 211 of 258 pk (+ 13 pk), de 740d met 313 pk (+ 7 pk) en de indrukwekkende 381 pk sterke 750d, die meteen met de xDrive-vierwielaandrijving wordt geleverd.