In het gigantische complex kunnen nieuwe modellen al vroeg in het ontwikkelingstadium op tal van manieren worden getest om het ontwerp te vervolmaken en daarmee de luchtweerstand te verminderen. Een 10% betere stroomlijn vertaalt zich namelijk al snel in een 2,5% lager verbruik en een evenredig lagere emissie.
Formule 1 Uniek aan het testcomplex zijn ook de realistische testmogelijkheden: tal van rijsituaties kunnen worden nagebootst, inclusief de carrosseriebewegingen tijdens het nemen van bochten, de invloed van ander verkeer en de effecten van een bepaalde ondergrond. Het Aerodynamic Test Centre kan vijf verschillende wegdekken in beweging simuleren. Een tweede windtunnel binnen het nieuwe testcomplex maakte het mogelijk de auto in alle denkbare richtingen te bewegen tijdens het testen. Deze vorm van dynamisch testen werd al langer intensief gebruikt voor de BMW Sauber Formule 1-bolides.
Luchtgordijn Het Aerodynamic Test Centre luidt tevens een volgende fase in binnen de toepassing en ontwikkeling van BMW EfficientDynamics, dat gericht is op het verhogen van de efficiency en de prestaties. Echte rijsituaties worden nauwkeurig nagebootst met modellen op werkelijke grootte. Zo is de laatste innovatie een 'gordijn' van lucht - het zogeheten 'Air Curtain' - langs de zijkant van de auto om de aerodynamica rond de wielkasten te verbeteren. In de tunnel kunnen rijsnelheden tot 300 km/h worden gesimuleerd dankzij een immense acht meter hoge ventilator. Bijzonder aan het complex is dat de functie ervan, aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is door de aerodynamische vorm van het gebouw.
Het mag wat kosten Dat het wat mag kosten bij BMW is duidelijk aan de hand van de bouwkosten. De fabrikant investeerde 170 miljoen euro in het vijf verdiepingen hoge complex en de bijbehorende faciliteiten. Het testcomplex staat in Müchen, vlakbij BMW's belangrijkste testcentrum 'FIZ Research and Innovation Centre', en er werken zo'n 500 specialisten.