Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: BMW M3 – M3 Sedan

In navolging op de M3 Coupé presenteert BMW de M3 Sedan. Dit tweede model in de supersportieve M3-serie wordt aangedreven door dezelfde machtige 420 pk sterke V8 die we ook uit de M3 Coupé kennen. De BMW M3 Sedan is een directe opponent voor de Audi RS4 en Mercedes C 63 AMG.

De allereerste BMW M3 zag in 1986 het levenslicht. Precies dertien jaar geleden volgde de allereerste M3 Sedan.

Van de vorige generatie bracht BMW enkel een M3 Coupé en M3 Cabrio op de markt. Van de nieuwe 3-serie zal een complete M3-modellijn volgen. De aftrap werd gegeven met de M3 Coupé en deze M3 Sedan is het tweede model in de serie. In een later stadium zullen nog een M3 Coupé-Cabriolet en M3 Touring volgen.

Onderscheidend design

Zijn front deelt de M3 Sedan met de Coupé. We zien de speciale voorbumper met grote luchtinlaten, de powerdome in de motorkap en de kenmerkende luchtinlaten in de zijschermen. Daar zien we bovendien het M-logo dat ook de achterzijde van de auto siert. Van opzij springen de 18 inch lichtmetalen wielen met vóór 245/40 banden en achter 265/40 brede sloffen in het oog. Op de achterklep siert een klein spoilerlipje en bovendien is de bumper voorzien van een zogenaamde diffusor. De vier kenmerkende BMW M uitlaatpijpen maken het plaatje compleet. Net als bij de Coupé laat BMW weten dat een zeer groot aantal carrosseriedelen opnieuw is ontworpen. Slechts de portieren, het dak, de kofferklep en de achterlichtunits zijn gelijk aan die van de 3-serie Sedan. Dat maakt de M3 Sedan tot een onderscheidend model en met recht een zeer sportieve telg binnen de 3-serie.

Sportinterieur

De sportieve lijn wordt in het interieur onverminderd doorgetrokken. Behalve het sportieve stuurwiel, de speciale tellers en de sportstoelen monteert BMW ook speciale instaplijsten en leer met carbonstructuur op het dashboard. Diverse extra knopjes maken het mogelijk om het karakter van de auto op tal van punten aan te passen. Zo kan worden gekozen tussen Sport en Normal voor de Servotronic elektronische stuurbekrachtiging. Het EDC (Electronic Damper Control) is in te stellen op Normal, Comfort en Sport. Daarbij wordt de karakteristiek van de dempers aangepast aan de wens van de bestuurder. De speciale MDrive knop is een soort van sneltoets waaronder je je favoriete instellingen van het DSC, de besturing en het EDC kunt voorprogrammeren. Met een druk op de knop kunnen je eigen favoriete instellingen dan worden opgeroepen. Het bespaart veel instelwerk.

V8 met 420 pk

Het kloppend hart van de M3 Sedan wordt net als bij de M3 Coupé gevormd door de compleet nieuwe 4.0 liter V8 benzinemotor. De motor is ontwikkeld met het gebruik van diverse materialen en technieken uit de Formule 1. Dat heeft geresulteerd in een vermogen van 420 pk en een koppel van 400 Nm. Het maximale toerental ligt op maar liefst 8.400 tpm. Wie vanuit stilstand naar 100 km/h sprint kan deze actie in slechts 4,9 seconden volbrengen. De topsnelheid ligt zoals verwacht op 250 km/h. Met deze cijfers moet de M3 zijn directe opponenten echter voor zich dulden. Zo doet de 457 pk sterke Mercedes C 63 AMG de 0-100 km/h sprint in 4,5 seconden en weet de Audi RS4 met zijn 420 pk sterke V8 deze sprint in 4,8 seconden te volbrengen. Uiteraard heeft BMW de M3 Sedan gefinetuned op de Duitse Nürburgring. Het rijden met de M3 Sedan moet dan ook een supersportieve ervaring zijn!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer