BMW M zal de unieke, lichtgewicht M5 CSL bouwen in het kader van de 25ste verjaardag van de Beierse vierdeurs sedan. Het betreft een M5 CSL die we nooit hebben gebouwd, zijn de onthullende woorden van Albert Biermann, hoofd van de M-divisie.
SCL Net als bij de vroegere CSL's staat een lager wagengewicht centraal bij de ontwikkeling van de unieke M5. Het dak wordt net als bij de M3 CSL (E36) opgetrokken uit koolstofvezel, terwijl de standaard sportstoelen zullen worden geruild tegen lichtere, spartaanse exemplaren. De achterbank wordt zelfs helemaal achterwege gelaten. BMW M verwacht hier zo'n 50 kilogram mee te besparen.
580 pk Een andere ingreep voor de M5 CSL is het herzien en opboren van de 5.0 V10 naar 5.5 liter. Het resultaat zou een vermogen en trekkracht van ongeveer 580 pk en 545 Nm teweeg brengen, hoewel deze waarden nog niet zijn bevestigd. Een 7-traps DCT-transmissie zal voor de krachtoverbrenging zorgen. Precieze prestaties heeft BMW M nog niet laten weten, maar inmiddels is de auto al wel enkele malen rondom de Nurbürgring geknald. Daarbij heeft het een tijd neergezet die 20 seconden onder de tijd van de standaard M5 neergezet. Kortom, het belooft wat te worden.
Interessante strijd BMW (M) krijgt het dus nog druk met de ontwikkeling van al die 5-series. De nieuwe Fünfer strekt inmiddels regelmatig zijn benen en ook de nieuwe M5 zal binnenkort het stokje overnemen van de huidige generatie. Vergelijken we de verwachten specificaties (circa 550 pk uit V8-Turbo) van die laatste met die van de M5 CSL dan zullen die twee behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn. Tja, welke schaf je dan aan? Uniek klassiek versus geavanceerde moderniteit?