M is tot nu toe altijd het voorrecht geweest van de meest sportieve benzine BMW’s. Diesel wordt door de M-liefhebbers verguisd, en het is duidelijk dat BMW die klanten liever niet voor de borst stoot.
Daarom is zelfs een nieuwe benaming voor de diesels ontwikkeld: M Performance. Naast wat optische sportieve aanpassingen, is het vooral wat onder de motorkap zit wat ons interesseert. Verrast zijn we niet om daar de 3.0 zescilinder turbodiesel aan te treffen. Alleen steken daarnaast liefst drie turboladers verstopt: twee boosten het koppel bij lagere toeren, een helpt het piekvermogen in de hoge toeren een handje.
Cijfers? 381 pk en 740 Nm. Zelfs Audi’s diesel V8 kan daar niet aan tippen. Even ter vergelijking: de BMW 535d met deze motor (en twee turbo’s) komt maar aan 313 pk. En het beste van al: de verbruikscijfers. BMW geeft een gemiddelde op van 6,3 liter voor de M550d en 7,7 liter voor de X6.
Snel
In combinatie met vierwielaandrijving – ook al ongehoord voor een echte M – spurt de M550d in 4,7 seconden naar 100. Dat is Porsche-snel. De X6 heeft 5,3 seconden nodig. De top is begrensd bij 250 km/u.
Vanaf mei
In Duitsland komen de diesel M Performance modellen in mei op de markt. De M550d xDrive limousine zal er 80.000 euro kosten, de break 83.750 euro. De X5 begint bij 83.750 euro, terwijl de X6 al aantikt tot 85.860 euro. Voor onze markt moet je daar zo’n 2 procent bijtellen wegens de hogere BTW. Voorlopig krijgt BMW dit stuk van de markt alleen in handen, want noch de RS-modellen van Audi, noch de AMG’s van Mercedes beschikken vooralsnog over een diesel. Mercedes heeft dat enkele jaren geleden wel geprobeerd met de C30 CDI de C-klasse, maar veel succes kende die niet. (mh/sp-x)