Zoals u misschien wel weet, geldt er een nieuwe indeling bij de cijfers van BMW. De berlines krijgen een oneven cijfer, de coupés een even getal. BMW ziet de X6 als de ‚X5 Coupé’. De X4 neemt dezelfde plaats in, maar dan op basis van de X3.
De X4 neemt de technische basis van de X3 over (wiens facelift eveneens in Genève is voorgesteld). Maar deze SAV - zeg dus niet SUV - ziet er dynamischer uit dan de X3. Soms gebeurt het dat een bepaalde stijl beter bij een model van andere afmetingen past. Dat is hier het geval. Met zijn lengte van 4,67 meter, zijn breedte van 2,08 meter en hoogte van 1,62 meter valt de X4 veel minder ‚in your face’ uit dan de BMW X6. Wat hem in het straatbeeld meer sympathie zou moeten opleveren.
Mechaniek
Het motorenpallet is flink gevuld, met drie benzines en drie diesels.De voorlopige topper in het gamma - er moest maar eens een X4M volgen - is de xDrive 35i met de zescilinder turbo. Die heeft 306 pk en 400 Nm, voor 8,3 l/100 km en 193 gr/km CO2. Hij heeft slechts 5,5 seconden nodig om 100 te halen. De topdiesel is de xDrive35d (3.0 zescilinder), die zowaar de 35i vloert. Hij heeft 313 pk, 630 Nm en doet het met 6,0 l/100 km en 157 gr/km CO2. Maar hij haalt wel 100 in 5,2 seconden.
Voor onze markt zijn de 2.0 viercilinders vast interessanter. En dan vooral de 2.0 turbodiesel in de xDrive20d, met 190 pk en 400 Nm. BMW geeft 5,4 l/100 km en 141 gr/km op, en zelfs maar 5,0 liter en 131 gr/km met de lagerolweerstandsbanden in 17 duim. De lanceringsdata en de prijzen zijn nog te bepalen.