Met de Z10 ED - zoals het model vermoedelijk gaat heten - wil BMW een supercar neerzetten die het milieu veel minder belast dan de hedendaagse sportwagen. Het streefgewicht is vastgesteld op 1.400 kilogram en materialen als aluminium en koolstofvezel moeten daarvoor zorgen.
Hybridesportwagen BMW spreekt van een gezamenlijk vermogen op de achterwielen van circa 400 pk, afkomstig uit een twinturbo zescilindermotor en een lithion-ion batterijenpakket. Een hybridesportwagen dus. Andere Efficient Dynamics (ED) technieken zoals een start/stop-systeem en een regeneratiesysteem van remenergie zullen tevens aanboord van de Z10 ED zijn. Daarnaast zal BMW ons verrassen met nieuwe elektronische snufjes en aandrijflijnen.
Hoezo geen R8-killer?! Wij horen u denken: 400 pk en een wagengewicht van slechts 1.400 kilogram. Dat komt toch aardig in de buurt van de achtcilinder Audi R8? Dat klopt, dus eigenlijk komt die R8-killer er alsnog. Hetzij in iets andere (lees: schonere) vorm dan verwacht. Verantwoordelijk voor de Z10 ED is de Technik-afdeling van BMW. Deze kwamen eerder met de Z1 en de Z8 op de proppen. Overigens zal het design van de Z10 ED zal veel trekjes krijgen van de M1.