BMW houdt zich vast aan die klassieke roadster eigenschappen: lange motorkap, korte overhangen en een krachtig lijnenspel. De nieuwe generatie heeft veel overeenkomsten met zijn voorganger en is daardoor onmiskenbaar als Z4. De lijnvoering is nog steeds scherp maar loopt vloeiender in elkaar over. Vooral aan de achterkant valt dit op waarbij die kenmerkende knik in de geïntegreerde klepspoiler is verdwenen. Hierdoor oogt de sportauto meer volwassen met als krachtige designelementen de V-vouw in de motorkap, brede heuplijnen en de ietwat bollende bilpartij. Dat moet ook wel, want BMW wil de nieuwe Z4 hoger in de markt positioneren met als directe concurrent de Porsche Boxster en Cayman.
Aluminium klapdak Bij de nieuwe Z4 zijn de uitvoeringstitels Roadster en Coupé niet meer van toepassing. Deze laatste zal er namelijk niet meer komen. In ruil daarvoor beschikt de Z4 over een aluminium tweedelig klapdak dat de auto in 20 seconden van een roadster naar een coupé transformeert en visa versa. De prachtig aflopende daklijn van de vorige generatie Z4 Coupé wordt weliswaar niet gehaald, maar de vorm van het klapdak sluit mooi aan bij het overige lijnenspel. Jammer dat de antenne daar enigszins afbreuk aan doet, terwijl BMW hiervoor bij haar overige gamma een prachtige oplossing (lees: 'haaienvin') heeft. Bovendien is nieuwe Z4 is de eerste BMW met sDrive - wat mede staat voor achterwielaandrijving - in de typeaanduiding. Met deze benaming wil BMW haar uitvoeringsgamma duidelijk van elkander onderscheiden. Tevens kan hiermee het verschil met de vierwiel aangedreven xDrive modellen duidelijker worden aangegeven.
Ruimer interieur De nieuwe Z4 is met zo´n 15 cm in lengte gegroeid. De breedte, hoogte en wielbasis blijven nagenoeg gelijk. Toch claimt BMW dat de toegenomen buitenmaten zich duidelijk vertalen naar meer bewegingsvrijheid binnenin. Ook de kofferruimte heeft meer volume. Met de hardtop gesloten is er in totaal 310 liter aan bagageruimte voorhanden; 50 liter meer dan in zijn voorganger. Met het dak opgevouwen past er nog altijd 180 liter aan spullen in. Optioneel is een doorlaadmogelijkheid verkrijgbaar. Hiermee uitgerust biedt het compartiment voldoende ruimte voor twee golftassen.
Uitsluitend zescilinders Een hogere marktpositie betekent bij BMW ook een motorgamma die hierop aansluit. In het geval van de Z4 zijn dat voorasnog uitsluitend zescilinders. Een viercilinder - die in de vorige generatie nog wel leverbaar was - wordt voorlopig niet meer in de prijslijsten opgenomen. Kopers kunnen vanaf de introductie kiezen uit drie zescilinder-in-lijn benzinemotoren, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De BMW Z4 sDrive23i trapt af met z'n 204 pk en 250 Nm koppel waarmee de sprint naar honderd in 6,6 seconden is voltooid. De topsnelheid op 250 km/h begrenzen hoefde BMW niet, aangezien deze net niet (242 km/h) wordt gehaald. De sDrive30i levert 258 pk en 310 Nm. Hiermee bereikt het de 100 km/h in 5,8 seconden en is de topsnelheid wel begrensd op 250 km/h. Beide modellen realiseren een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 liter per honderd kilometer. Met optionele zestraps automatische sportversnellingsbak (standaard met schakelpaddles aan het stuur) ligt het verbruik nog een fractie lager. Het topmodel is weggelegd voor de Z4 sDrive35i met in het vooronder de bekende 3.0 liter twin-turbo. Deze motor levert een maximumvermogen van 306 pk en een koppel van 400 Nm dat al vanaf 1.300 tpm volledig beschikbaar is. Optioneel is dit topmodel met de zeventraps Dual Clutch Transmission (DCT) verkrijgbaar. Daarmee accelereert de snelste Z4 in 5,1 seconden naar 100 km/h (5,2 seconden met handbak) en wordt een begrensde topsnelheid van 250 km/h bereikt. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 9,4 liter per honderd kilometer en met DCT versnellingsbak 9,0 l/100 km.
Dynamic Driving Control Elke BMW Z4 zal standaard uitgerust zijn met Dynamic Driving Control. Een systeem waarmee de stuurbekrachtiging, de gasresponse en het stabiliteitsprogramma DSC in drie standen (Normal, Sport en Sport+) in te stellen is. In combinatie met het optionele 10 mm verlaagde M-sportonderstel, past Dynamic Driving Control ook de werking van de dempers aan. Ook standaard zijn airconditioning, 17 inch lichtmetalen wielen, Bi-Xenon koplampen en een reeks EfficientDynamics technieken waaronder het Brake Energy Regeneration. Dit systeem zet bewegingsenergie om in elektrische energie waardoor uiteindelijk het brandstofverbruik daalt.
Voorjaar 2009 In tegenstelling tot zijn voorganger produceert BMW de nieuwe BMW Z4 in de fabriek in Regensburg; naast de 1-serie en de 3-serie. De marktintroductie van de nieuwe BMW Z4 staat gepland in het voorjaar van 2009.