Met de nieuwe 28i nemen we afscheid van een klassieker uit het BMW-motorengamma. Geen 3.0 zes-in-lijn meer. Maar niet getreurd, BMW beschikt over een waardig alternatief.
Waar de zes-in-lijn goed was voor 258 pk, moet de nieuwe 2.0 viercilinder turbo met zijn 245 pk nauwelijks onderdoen. Bovendien scoort de nieuwe motor extra punten omdat hij lichter en zuiniger is.
Het precieze verbruikscijfer laat BMW nog niet los. Maar als we weten dat dezelfde motor in de zwaardere en vierwielaangedreven X1 goed is voor 7,9 l/100 km, dan kan de roadster misschien wel ergens tussen 6 en 7 l/100 km eindigen.
Eind 2011
Hoeveel hij juist zal kosten, is nu nog onduidelijk, maar hij duikt dan ook pas tegen het einde van dit jaar op in de catalogi. Hij dient – vooral in de States dan – als testcase om de downsizingtrend verteerbaar te maken bij de BMW-klanten. Want als zelfs roadsterliefhebbers hun zes-in-lijn willen laten vallen voor een viercilinder, dan mogen we ons warmen aan nog een pak andere viercilinders in de andere modellen.