Met veel spanning hebben Bugatti-liefhebbers over de hele wereld uitgekeken naar dit moment. En nu is het eindelijk zover, de open Bugatti Veyron is een feit. Na lang aandringen van haar clientele besloot Bugatti naast de coupé ook een half open variant van de supersnelle sportauto te maken. Daarbij werden de ingenieurs echter wel voor een uitdaging gesteld. Een belangrijk deel van de Veyron is de monocoque waaromheen de gehele auto is opgebouwd. Aangezien het dak een belangrijk onderdeel vormt van de monocoque moesten er tal van verstevigingen worden aangebracht. Zo werden de zijskirts, de transmissietunnel en de deuren verstevigd met het lichte maar supersterke carbon. Hierdoor behoudt de auto zijn stevigheid die van belang is bij een ongeval, maar ook bij snelle bochten.
Uitneembaar glazen dak Tegelijkertijd werd ook het exterieur in detail aangepast. Aan de voorzijde zien we koplampunits voorzien van dagrijverlichting en is de voorruit hoger. Het meest opvallend aan de Veyron 16.4 Grand Sport is uiteraard het dak. Dat is grotendeels gemaakt van glas en is uitneembaar. Hierdoor kunnen de bestuurder en zijn passagier genieten van een unieke open-lucht-ervaring. Mocht het echter gaan regenen dan ligt er in de bagageruimte een nooddakje dat volgens Bugatti als een soort van paraplu is open te vouwen en te monteren is.
Extremen De gehele constructie heeft nauwelijks invloed gehad op de prestaties. De 8.0 liter W16-motor ontwikkelt nog steeds een zeer indrukwekkende 1.001 pk en 1.250 Nm. Dat alles wordt via een 7-traps DSG-automaat op alle vier de wielen overgebracht. De Veyron 16.4 Grand Sport weet daarmee in een allesverpletterende 2,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren. De 200 km/h wordt vanuit stilstand in 7,3 seconden bereikt en wie echt de ruimte heeft doet er slechts 16,7 seconden over om vanuit stilstaande start naar de 300 km/h te acceleren. De dakconstructie brengt echter wel wat beperkingen met zich mee. Wie open rijdt kan ´slechts´ 360 km/h rijden en met het nooddakje mag niet harder dan 130 km/h worden gereden. Zodra het glazen dakpaneel is gemonteerd kan echter nog altijd de topsnelheid van 407 km/h worden bereikt.
Gelimiteerd Bugatti levert de Veyron 16.4 Grand Sport vanaf maart 2009. Er worden slechts 150 exemplaren van deze superexclusieve sportauto gebouwd. De eerste 50 daarvan zijn voorbehouden aan Bugatti-klanten. De prijs bedraagt maar liefst 1,4 miljoen euro (exclusief belastingen).